انتقاد شدید سناتور جمهوری‌خواه از توافق شش میلیارد دلاری آمریکا با ایران

مایکل مک‌کال: جمهوری اسلامی این پول را خرج جنگ‌های نیابتی، عملیات تروریستی و تولید بمب‌هسته‌ای می‌کند

مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: بازگرداندن شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را باید با چشم باز انجام دهیم- AFP

مایکل مک کال، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد)، از توافق آزمایشی (غیررسمی) دولت بایدن با ایران که شامل آزادی پنج آمریکایی بازداشت‌شده و شمار نامعلومی از ایرانیان زندانی در ایالات متحده آمریکا می‌شود، به‌شدت انتقاد کرد.

پایگاه خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا، گزارش داد که طی این توافق، شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود، آزاد می‌شود.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید هرگونه توافقی با ایران را رد کرده‌اند.

این خبرگزاری افزود که مک کال با تاکید بر اینکه خواهان آزادی آمریکایی‌ها است، از توافق ۲۰۱۶ باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری اسبق، که طبق آن ۴۰۰ میلیون دلار برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران پرداخت شد، نیز انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مقام‌های ایران، اسرائیل و آمریکا، از مذاکرات «بی‌سروصدای» آمریکا با ایران خبر داد.

مک کال یکشنبه، ۱۳ اوت، در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز، با اشاره به اینکه شش میلیارد دلار پول کمی نیست و در دوران اوباما هم ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد و چند هواپیما به ایران ارسال شد، افزود:«من بیش از هرکس دیگری می‌خواهم این آمریکایی‌ها به خانه برگردند. من با بازگشت آن‌ها موافقم، اما باید این کار را با چشم باز انجام دهیم.»

او گفت: «این پول خرج جنگ‌های نیابتی، عملیات تروریستی و تولید بمب‌هسته‌ای می‌شود»، و افزود که آمریکا با این کار، اشتباه‌های گذشته را تکرار می‌کند.

مک‌کال تصریح کرد که ازسرگیری مذاکرات آمریکا و ایران درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، به تولید آزادانه و قانونی بمب هسته‌ای در ایران منجر می‌شود.

در توافق برجام، قرار بود در ازای لغو تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای ایران محدود شود. اما دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا، در زمان دولت خود، یکجانبه از این توافق خارج شد.