مقام ارشد اوکراینی: دور دوم نشست جده شش هفته دیگر برگزار می‌شود

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، می‌گوید مذاکرات صلح جده ضربه بزرگی به روسیه وارد کرد

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، روز دوشنبه گفت مذاکرات آخر هفته در عربستان سعودی «ضربه بزرگی» به روسیه وارد کرد و شرکت‌کنندگان توافق کردند که نشست دیگری با مشاوران سیاسی حدود شش هفته بعد برگزار شود.

به گزارش العربیه، بیش از ۴۰ کشور از جمله چین، هند، ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی بدون حضور روسیه در مذاکرات جده شرکت کردند. این مذاکرات را می‌توان به‌‌منزله تلاش کی‌یف برای ایجاد ائتلاف گسترده‌تری از قدرت‌ها برای حمایت از دیدگاهش در مورد صلح تلقی کرد.

رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در یک نشست توجیهی در کی‌یف، توضیح بیشتری درباره نشست جده به خبرنگاران ارائه کرد و گفت: «ما ظرف یک ماه تا یک ماه و نیم، جلسه دیگری برگزار خواهیم کرد. در مورد برخی نکات طرح صلح اوکراین بین شرکت‌کنندگان توافق وجود ندارد و به همین دلیل، اجلاس سران تا پایان ماه جاری برگزار نخواهد شد.»

او گفت بحث در مورد این نکات هنوز در جریان است و افزود شرکت‌کنندگان در حال کار روی پیش‌نویس سند چارچوبی‌اند که در نشست صلح آینده تصویب خواهد شد.

یرماک گفت همه کشورهای حاضر در مذاکرات جده از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کامل می‌کنند و در این نشست، فقط طرح‌های صلح که اوکراین ارائه داد به بحث گذاشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین تاکید کرد که روسیه تلاش‌هایی برای برهم زدن مذاکرات در عربستان سعودی صورت داد، اما به جزئیات نحوه انجام این کار اشاره‌ای نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، مجموعه‌ای از ۱۰ اصل را به‌عنوان مبنایی برای پایان جنگ ارائه کرده است. این اصول خروج تمام نیروهای روسیه و بازگرداندن تمام اراضی اشغال‌شده به اوکراین را شامل می‌شود. در طرح صلح ولودیمیر زلنسکی، علاوه بر درخواست خروج نیروهای روسیه از اوکراین، احیای تمامیت ارضی اوکراین و بازگشت به مرزهای قبل از جنگ، تشکیل دادگاه برای عاملان تجاوز به خاک اوکراین، تضمین امنیت این کشور در آینده و بازگرداندن تمام زندانیان و کودکان ربوده‌شده به اوکراین نیز گنجانده شده است.

پس از برگزاری نشست صلح جده، چین و آلمان نیز روز دوشنبه از برگزاری مذاکرات بین‌المللی اخیر در عربستان سعودی با هدف یافتن راه‌حلی برای بحران اوکراین قدردانی کردند. 

وزارت خارجه روسیه از اقدام جامعه بین‌الملل به برگزاری نشست جده انتقاد کرد و گفت این مذاکرات «کوچک‌ترین ارزشی ندارد» زیرا مسکو به آن دعوت نشده بود. کرملین در همین حال اعلام کرد که اگر «اوکراینی‌ها به خصومت و حمله‌های تروریستی پایان دهند و کشورهای غربی از تجهیز کی‌یف به پیشرفته‌ترین تسلیحات خودداری کنند»، بی‌تردید برقراری صلح امکان‌پذیر خواهد بود. 

بیشتر از جهان