چین و آلمان از نشست جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین قدردانی کردند

شرکت‌کنندگان در نشست جده بر اهمیت ادامه مشورت‌های بین‌المللی و تبادل‌نظر برای هموار کردن مسیر رسیدن به صلح توافق کردند

نمایندگان حدود ۴۰ کشور در نشست جده برای صلح در اوکراین شرکت کردند - SPA/AFP

چین و آلمان دوشنبه، ۷ اوت (۱۶ مرداد)، از برگزاری مذاکرات بین‌المللی اخیر در عربستان سعودی با هدف یافتن راه‌حلی برای بحران اوکراین قدردانی کردند. 

وزارت خارجه چین گفت که مذاکرات جده به «تحکیم اجماع بین‌المللی» کمک کرد. 

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در این باره که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرد، نوشت که لی هوی، فرستاده ویژه چین در امور اوراسیا، «مذاکرات گسترده‌ای با تمامی‌ طرف‌های سیاسی در مورد حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین داشت … و نظرها و پیشنهادهای تمامی طرف‌ها را شنید و توانست هرچه بیشتر با اجماع بین‌المللی موافقت کند.»

چین که پیش از این تمایلی به حضور در مذاکرات صلح اوکراین نشان نداده بود، در چرخشی چشمگیر، تصمیم گرفت به مذاکرات بین‌المللی جده بپیوندد. 

ایالات متحده آمریکا شرکت چین در مذاکرات عربستان سعودی برای پیشبرد به سوی حل و فصل مسالمت آمیز جنگ روسیه در اوکراین را «سازنده» توصیف کرد. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا با لی هوی، نماینده ویژه چین در امور اوراسیا و سفیر سابق چین در روسیه، در مذاکرات جده دیداری جداگانه داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی دولت آلمان نیز نشست جده را رویدادی موفق توصیف کرد، زیرا به گفته او، این نشست توانست تمایل جامعه بین‌المللی را به تلاش‌ برای پایان دادن به جنگ اوکراین نشان دهد. 

به گزارش رویترز، این سخنگوی دولت آلمان در نشستی خبری در برلین گفت:‌ «آلمان به مشارکت فعالانه در این روند ادامه خواهد داد.»

مقام‌های ارشد حدود ۴۰ کشور جهان در مذاکرات جده که یکشنبه، ۶ اوت (۱۵ مرداد)، پایان یافت، شرکت کردند. 

کشورهای شرکت‌‌کننده، از جمله ایالات متحده آمریکا، چین و هند، در گفت‌وگوهایی شرکت کردند که کی‌یف و متحدانش امیدوارند به توافق بر سر اصول کلیدی برای پایان صلح‌آمیز جنگ روسیه در اوکراین بینجامد. 

شرکت‌کنندگان در نشست جده بر اهمیت ادامه مشورت‌های بین‌المللی و تبادل‌نظر برای هموار کردن مسیر رسیدن به صلح توافق کردند. آنان همچنین بر اهمیت بهره بردن از نظرها و پیشنهادهای مثبتی که در این نشست دوروزه مطرح شد، تاکید کردند. 

وزارت خارجه روسیه دوشنبه، ۷ اوت، از اقدام جامعه بین‌الملل برای برگزاری نشست جده انتقاد کرد و گفت که این مذاکرات «کوچک‌ترین ارزشی ندارد»، زیرا مسکو به آن دعوت نشده بود. 

بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود که بدون مشارکت مسکو و بدون در نظر گرفتن منافع روسیه، این نشست بی‌معنی است. این بیانیه همچنین با تکرار مواضع قبلی مسکو، اطمینان داد که روسیه از هرگونه راه‌حل دیپلماتیک بر اساس شرایط موردنظر خود برای پایان دادن به جنگ اوکراین، استقبال می‌کند و آماده پاسخ دادن به پیشنهادهای جدی است. 

میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، گفته است که مطالبات مسکو، وقت بیشتری به روسیه می‌دهد تا نفوذ خود را در بخش‌های اشغالی اوکراین تحکیم کند. 

مذاکرات جده برای یافتن راه‌حل پایان جنگ اوکراین، در حالی برگزار شد که به گزارش اسوشیتدپرس به نقل از منابع محلی، دوشنبه، ۷ اوت، اصابت خمپاره‌‌های روسیه به یک ساختمان ۹ طبقه در شهر خرسون، یک نفر را کشت و چهار نفر را مجروح کرد. 

کی‌یف در این نشست طرح صلح ۱۰ ماده‌ای خود را ارائه کرد. عرب‌نیوز به نقل از یک منبع اوکراینی گزارش داده بود که این طرح تاکنون حمایت چند کشور را جلب کرده است.

 نشست دوروزه جده به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، بخشی از فشار دیپلماتیک کی‌یف محسوب می‌شود که می‌کوشد حمایت جامعه بین‌الملل را، فراتر از متحدان و حامیان غربی اوکراین، جلب کند.

بیشتر از جهان