کرملین: مسکو باید در جریان اهداف مذاکرات صلح جده قرار گیرد

پسکوف می‌گوید اوکراین تا زمانی که ابزاری برای جنگ گروهی غرب با روسیه باشد، نمی‌خواهد و نمی‌تواند صلح طلب کند

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - AFP

کرملین می‌گوید مسکو باید در جریان اهداف گفت‌وگوهای اوکراین در مذاکراتی که در عربستان سعودی برگزار می‌شود، قرار گیرد.

به گزارش رویترز، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، دوشنبه، ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد)، در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال درباره میزبانی جده برای مذاکرات صلح گفت: «روسیه این نشست را دنبال خواهد کرد. ما باید بدانیم که چه اهدافی تعیین شده است و درباره چه مواردی بحث خواهد شد. هر تلاشی برای ترویج راه‌حلی مسالمت‌آمیز، درخور ارزیابی مثبتی است.»

با این حال، پسکوف موضع مسکو را تکرار کرد که در حال حاضر هیچ زمینه‌ای برای مذاکرات صلح با کی‌یف نمی‌بیند، چرا که به گفته او، اوکراین تا زمانی که ابزاری برای جنگ گروهی غرب با روسیه باشد، نمی‌خواهد و نمی‌تواند صلح طلب کند.»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اوایل مارس سال جاری میلادی آمادگی خود را برای میانجیگری میان روسیه، اوکراین و تمام طرف‌های درگیر در جنگ اعلام کرد.

وال‌استریت ژورنال شنبه، ۲۹ ژوئیه، در گزارشی، از حضور مقام‌هایی از نزدیک به ۳۰ کشور در نشستی خبر داد که قرار است در روزهای آینده در بندر جده برگزار شود و از تلاش‌های جدی بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و بررسی طرح صلح کی‌یف حکایت دارد.

اسوشیتدپرس به نقل از آندری یرماک، رئیس‌دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین، نوشت که طرح صلح کی‌یف شامل ۱۰ نکته اساسی است که اجرای آن‌ها نه‌تنها تضمین‌کننده صلح برای اوکراین است، بلکه تدابیری نیز برای مقابله با درگیری‌های احتمالی دیگر در جهان پیش‌بینی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طرح صلح زلنسکی، افزون بر درخواست خروج نیروهای روسیه از اوکراین، احیای تمامیت ارضی اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از جنگ، تشکیل دادگاهی برای عاملان تجاوز به خاک اوکراین، تضمین امنیت آن در آینده و بازگرداندن تمام زندانیان و کودکان ربوده‌شده به این کشور نیز گنجانده شده است.

در سوی دیگر میدان نبرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، شنبه از ابتکار‌های رهبران آفریقایی یاد کرد که به گفته او، می‌تواند مقدمه‌ای برای صلح با اوکراین باشد.

پوتین ادعا می‌کند که روسیه از مذاکره صلح با اوکراین روگردان نیست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او پس از دیدار با رهبران آفریقایی در سن‌پترزبورگ و گفت‌وگو با آن‌ها بر سر طرح پیشنهادی‌شان برای صلح با اوکراین، گفت: «برخی از مفادبرنامه پیشنهادی اینک نیز در حال اجرا است، اما اجرایی کردن برخی [دیگر] از مفاد آن به‌غایت دشوار یا ناممکن است.»

اشاره رئیس ‌جمهوری روسیه، به آتش‌بس، بندی مندرج در پیشنهاد مذکور، است. به گفته پوتین، ارتش اوکراین در حال اجرای یک عملیات راهبردی تهاجمی بسیار بزرگ‌ است. او گفت: «از این رو، هنگامی که هدف هجوم قرار می‌گیریم، نمی‌توانیم اعلام آتش‌بس کنیم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که روسیه یک‌پنجم خاک کشورش را تصرف کرده است، نیز آتش‌بس را رد می‌‌کند و بر این باور است که آتش‌بس پس از ۱۷ ماه نبرد سنگین، صرفا به نیروهای روسیه فرصت تجدیدقوا و سازماندهی دوباره می‌دهد. اوکراین که در نخستین حمله نظامی روسیه در  ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را از دست داده است، به همسایه شرقی خود چندان خوش‌بین نیست.

با این حال، کی‌یف و متحدان غربی‌‌اش امیدوارند که نشست روزهای آینده در جده راهگشای صلح بین اوکراین و روسیه باشد و آرامش را به این منطقه از اروپا به ارمغان آورد.

بیشتر از جهان