مقام‌های آلمان درباره روند کاهشی تولید صنعتی این کشور هشدار دادند

به گفته کارشناسان، بحران انرژی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین نقش مهمی در شکل‌گیری رکود اقتصادی آلمان بازی می‌کند

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان در دیدار از صنایع فولاد کشور - AFP

تولید صنعتی آلمان به اندازه چشمگیری کاهش یافته و وزارت اقتصادی این کشور هشدار داده است که با توجه به وضع موجود، چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.

خبرگزاری فرانسه دوشنبه، ۷ اوت (۱۶مرداد)، با استناد به داده‌‌های رسمی اداره فدرال آمار آلمان نوشت که تولید صنعتی این کشور در ژوئن سال جاری میلادی برای دومین ماه متوالی با ۱.۵ درصد افت، روند کاهشی داشته است. این میزان کاهش بیش از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بوده است.

پیش‌تر، یافته‌های به‌دست‌آمده از نظرسنجی فاکت‌ست از تحلیلگران، پیش‌بینی کرده بود که تولید صنعتی در ماه مذکور نیم درصد کاهش خواهد داشت. تولید صنعتی آلمان در ماه پیش از آن، یعنی  مه، ۰.۱ درصد افت داشت.

میزان افت تولید در صنعت خودروهای سنگین آلمان در ژوئن ۳.۵ درصد‌، یعنی بیش از دو برابر میانگین کل صنایع، گزارش شده است. نرخ تولید صنعت خودروهای سنگین آلمان در ماه پیش از آن، از ۵.۸ درصد رشد حکایت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر این مبنا، وزارت اقتصاد آلمان هشدار داده است که با وجود افزایش تقاضا، قیمت‌های بالای انرژی و نرخ بهره نمی‌گذارد چشم‌انداز روشنی برای بهبود اوضاع دیده ‌شود. از سوی دیگر، به باور برخی تحلیلگران نیز با توجه به کاهش احتمالی حجم مبادلات تجاری و صادرات شرکت‌ها، نشانه آشکاری از بهبود اوضاع در صنایع به چشم نمی‌خورد.

با توجه به عوامل موجود، کارشناسان اقتصادی درباره پیامدهای احتمالی رکود ادامه‌دار در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته کارستن برزسکی، تحلیلگر اقتصادی، با توجه به آمار و ارقام موجود، بیم آن می‌رود که رشد تولد ناخالص داخلی در سه ماهه بعدی نیز روندی کاهشی داشته باشد.

در مجموع، تولید ناخالص ملی در آلمان از میانه سال گذشته به این سو روندی کاهشی در پیش گرفته است. در سه ماهه چهارم سال گذشته، تولید ناخالص ملی نیم درصد در قیاس با سه ماهه سوم افت داشت. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نیز این شاخص ۰.۳ درصد کاهش داشته است.

آلمان، قدرت نخست اتحادیه اروپا، در ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ و شروع ۲۰۲۳ رکود خفیفی را از سر گذراند. بحران انرژی ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و نرخ‌های بالای بهره که بر شرکت‌ها و  خانواده‌ها تاثیر گذاشت، نقش مهمی در شکل‌گیری این رکود دارد.

بیشتر از اقتصاد