کارمند سازمان لیگ به ایندیپندنت فارسی: بودجه واقعی سپاهان هزار میلیارد تومان است

مدیران فولاد مبارکه اصفهان که سال گذشته خبر اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی‌ آنان منتشر شد، برای فصل آینده فوتبال ایران در روندی غیرقانونی، در حال ریخت‌وپاش‌های نجومی از منابع دولتی‌اند

بازیکنان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان‌ــ  وب‌سایت فولاد مبارکه

یکی از کارمندان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران، روز پنجشنبه دوازدهم مردادماه، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی افشا کرد قراردادهای ثبت‌شده و مبالغی که مدیران باشگاه دولتی فولاد مبارکه در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی پرداخت کرده‌اند، نشان می‌دهد بودجه این باشگاه در فصل جدید لیگ برتر ایران برای خرید بازیکنان جدید و تمدید قرارداد بازیکنان قبلی و کادر فنی خارجی، به حدود هزار میلیارد تومان می‌رسد.

این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، افزود: «ماموران سازمان بازرسی کل کشور از روز ۲۳ تیر در باشگاه سپاهان اصفهان مستقر شدند تا تمامی قراردادهای بازیکنان و کادرفنی تیم فوتبال این باشگاه برای فصل جدید را بررسی کنند. طبق گزارشی که از این نهاد برای سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ارسال شده است، جمع قراردادهای باشگاه سپاهان برای فصل آینده به هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ در حالی که این تیم طبق آیین‌نامه‌ای که سازمان لیگ مصوب و به باشگاه‌ها ابلاغ کرده، تنها برای ۳۲۵ میلیارد تومان هزینه در فصل بعد مجوز داشته است. اینکه چرا فدراسیون فوتبال و مدیران سازمان لیگ تاکنون درباره این تخلف آشکار و گزارش سازمان بازرسی سکوت کرده‌اند، از عجایب ماجرا است. حالا طبق قانون باید قرارداد بسیاری از بازیکنان سپاهان لغو شود.»

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که از مدیران سابق فولاد سپاهان اصفهان است، هنوز با مدیران این باشگاه روابط نزدیکی دارد. محمدرضا ساکت، مدیرعامل فعلی باشگاه سپاهان را هم مهدی تاج در سال‌های گذشته به مناصب مهمی همچون مدیریت تیم‌های ملی و دبیرکلی فدراسیون فوتبال ایران رساند  و اکنون هم عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است و به‌ نظر می‌رسد رابطه صمیمانه و دوستانه تاج و ساکت، دلیل اصلی سکوت فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال در مقابل قانون‌شکنی باشگاه فولاد سپاهان باشد.

این کارمند سازمان لیگ فدراسیون در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با ایندیپندنت فارسی، خبرهای غیررسمی درباره مبلغ قرارداد ستاره‌های جدید و قدیم باشگاه سپاهان را هم تایید کرد و افزود: «مثلا خبر قرارداد ۱۱۰ میلیارد تومانی رضا اسدی برای دوسال با این تیم کاملا درست است. یا اینکه برای دریافت رضایت‌نامه رضا شکاری ۱۵ میلیارد تومان دادند و با خود او برای یک سال قرارداد ۵۰ میلیارد تومانی ثبت کردند. همچنین مبلغ پرداختی سپاهان به باشگاه پرتغالی برای دریافت رضایت‌نامه پیام نیازمند به علاوه مبلغی که قرار است برای یک فصل به این دروازه‌بان بدهند، بیش از ۱.۷ میلیون دلار است. یا با عیسی آل‌کثیر برای یک فصل قرارداد ۶۵ میلیارد تومانی بسته‌اند. ضمن اینکه مبلغ دستمزد ستاره‌های دیگر این تیم مانند شهریار مغانلو، کاوه رضایی، فرشاد احمدزاده، امید نورافکن، رامین رضاییان، احسان پهلوان، سیاوش یزدانی، امید دانشگر و میلاد زکی‌پور نیز برای یک فصل، ارقامی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز افرادی مانند علی پروین، پیشکسوت فوتبال ایران، محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی، رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس و همچنین باشگاه گل‌گهر سیرجان که رضا شکاری را به سپاهان فروخت، پرداخت چنین مبالغ نجومی و غیرقانونی در باشگاه سپاهان را تایید کرده بودند.

در موردی دیگر، رسانه‌های پرتغالی از پرداخت هنگفت و یک میلیون دلاری سپاهان به باشگاه پورتیموننزه برای خرید دائمی پیام نیازمند خبر داده بودند. این در حالی است که در روزهای اخیر، رسانه‌های ایتالیایی هم خبر دادند که سپاهانی‌ها در آستانه جذب برایان دابو، هافبک بورکینافاسویی سری‌ آ ایتالیا، به مبلغ دو میلیون دلار برای دو سال‌اند.

آیین‌نامه جدید مربوط به سقف بودجه باشگاه‌های لیگ برتری که به‌تازگی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ -پس از موافقت اکثر باشگاه‌های لیگ- ابلاغ کردند، به تیم‌های لیگ برتری دستور داده است تا در راستای قانون «فیرپلی مالی» که چند سالی است در اروپا هم رعایت می‌شود، در فصل جاری بیش از مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه نکنند. در این ابلاغیه، برای باشگاه‌هایی که در فصل گذشته در رده‌های اول تا چهارم لیگ قرار داشتند یا در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند، ارفاقی قرار دارد تا آن‌ها بتوانند تا سقف ۳۲۵ میلیارد تومان برای فصل آینده بودجه داشته باشند.

اما مدیران فولاد مبارکه اصفهان که سال گذشته خبر اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی آنان رسانه‌ای شده بود، اکنون به کلی این قانون را نادیده گرفته‌اند و تلاش کردند برای قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران، با استفاده از بودجه نامحدود کارخانه‌شان از محل منابع دولتی و پرداخت دستمزدهای نجومی،  یک تیم پرستاره ببندند.

با توجه به حضور ژوزه مورایس، سرمربی نامدار برزیلی و چهار دستیار خارجی‌اش رو نیمکت سپاهان که مبلغ قرارداد کلی آن‌ها به بیش از دو میلیون دلار می‌رسد، بودجه فصل جاری باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اصفهان به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است تا در رقابت با دیگر تیم‌های دولتی مانند پرسپولیس و استقلال تهران که نمی‌توانند بیش از ۳۲۵ میلیارد تومان هزینه کنند و طبق قانون مجلس از دریافت کمک‌های دولتی نیز محروم‌اند، اکنون طرفداران این دو تیم محبوب و پرطرفدار پایتخت شاهد وجود تبعیضی بزرگ و دولتی باشند.

در نتیجه حالا مشخص شده است که تعیین سقف بودجه برای میزان هزینه‌کرد تیم‌های لیگ برتری در فوتبال ایران به دست مدیران فدراسیون، تنها به سود باشگاه‌های متمولی مانند سپاهان اصفهان، تراکتورسازی تبریز و گل‌گهر سیرجان خواهد بود که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به منابع دولتی و حکومتی وصل‌اند و می‌توانند از مانع بزرگی که مقابل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس قرار گرفته است، نهایت استفاده را ببرند. این باشگاه‌ها اکنون به میزان دلخواه خود و از طرق مختلف و پنهانی، مانند اعطای سهمیه میله‌گرد یا ثبت سند خودرو به نام نزدیکان بازیکنان و مربیان نیز تبصره‌های قانونی برای شفافیت در هزینه‌کردها را دور می‌زنند.

از سوی دیگر، محمدرضا ساکت اکنون تنها مدیرعامل لیگ برتری محسوب می‌شود که هنوز میزان بودجه باشگاه خود در فصل آینده را به سازمان لیگ فدراسیون فوتبال اعلام نکرده است و در روزهای اخیر نیز خبرهایی از مذاکرات و رایزنی‌های پشت‌پرده او با مهدی تاج برای لغو کردن قانون سقف بودجه منتشر شده است. اتفاقی که اگر رخ دهد، معنایی جز رانت عظیم اهداشده به طلایی‌پوشان اصفهانی را نخواهد داشت، زیرا فرصت هزینه‌کرد بیشتر و جذب ستارگان لیگ برتر را از تیم‌های دیگر سلب کرده است.

بیشتر از فوتبال