خشم مقام‌های پاکستانی از طالبان افغان به دلیل افزایش بمب‌گذاری در این کشور

پاکستان امارت طالبان را حامی سازمان‌های تروریستی ضد این کشور می‌داند

افسر امنیتی پاکستان در محل حمله به تجمع جمعیت علما در باجورــ BDUL MAJEEDAFP

چهار روز پس از حمله تروریستی خونین باجور در خیبرپختونخواه پاکستان، دولت این کشور بار دیگر انگشت اتهام را به سوی طالبان افغان نشانه رفت و این گروه را مسئول افزایش نا‌امنی‌ها در پاکستان خواند.

با اینکه داعش مسئولیت حمله باجور را بر عهده گرفت، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید طالبان افغانستان با پناه دادن به سازمان‌های تروریستی در خاک کشورشان مسبب وقوع حوادث خونینی چون حمله انتحاری باجورند.

یک عامل انتحاری‌ روز یکشنبه به تجمع حزب جمعیت‌العلمای پاکستان به رهبری مولانا فضل رحمان، روحانی تندرو و طرفدار طالبان، در منطقه باجور خیبرپختونخواه پاکستان حمله کرد که به کشته شدن ۵۵ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ تن منجر شد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که برای ملاقات زخمی‌های این حادثه به پیشاور رفته بود، از طالبان خواست جلو نفوذ گروه‌های تروریستی از داخل خاک افغانستان به پاکستان را بگیرند. او گفت: «ستیزه‌جویان پناهگاه‌هایی در داخل افغانستان پیدا می‌کنند، آنجا جمع می‌شوند و دوباره مسلح می‌شوند و بعد به پاکستان نفوذ می‌کنند و اینجا حملات ضددولتی انجام می‌دهند.»

نخست‌وزیر پاکستان مشخصا از طالبان افغانستان خواست اقدام‌هایی انجام دهند که نگذارد گروه‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان آموزش ببینند و بعد از مرز عبور کنند و در پاکستان حملات تروریستی انجام دهند. او همچنین تصریح کرد که شهروندان افغانستان در حملات انتحاری که در پاکستان صورت می‌گیرد، دخالت دارند و این به نیروهای مخالف دولت پاکستان آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا طرح‌های تروریستی‌شان علیه دولت و مردم پاکستان را عملی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، وزارت دفاع پاکستان هم حادثه تروریستی باجور را یک شکست اطلاعاتی برای سازمان‌های استخباراتی این کشور دانست. این وزارتخانه اعلام کرد: در حالی که سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در جنگ با گروه‌های تروریستی چندین دهه تجربه دارند، ناتوانی در مهار این حمله نشان‌دهنده ضعف این سازمان‌ها است. حمله باجور یکی از سه حمله خونین به پاکستان در سال ۲۰۲۳ است. در این سال تاکنون ۱۸ حمله انتحاری در پاکستان رخ داده که سه مورد آن تلفات بسیاری سنگینی به جا گذاشته است.

در ماه ژانویه، یک حمله‌کننده انتحاری خود را در مسجدی در شهر پیشاور منفجر کرد که به مرگ ۷۴ نفر منجر شد. یک ماه پس از آن در ماه فوریه، بار دیگر یک تروریست انتحاری جلیقه انفجاری‌اش را در مسجدی در داخل پاسگاه پلیس پیشاور منفجر کرد که مرگ ۱۰۰ تن را که اکثرا پلیس بودند، رقم زد.

دولت پاکستان افزایش حملات تروریستی در این کشور را حاصل حمایت امارت اسلامی طالبان در افغانستان از تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) می‌داند. پس از اینکه تی‌تی‌پی در سال ۲۰۲۲ آتش‌بس با دولت پاکستان را پایان‌یافته اعلام کرد، حملات این گروه علیه دولت پاکستان شدت گرفت.

با وجود درخواست‌های مکرر پاکستان از طالبان افغانستان برای مهار تی‌تی‌پی، طالبان افغان با رد حمایت از تی‌تی‌پی می‌گویند حاضرند برای مذاکره میان تی‌تی‌پی و دولت پاکستان میانجی‌گری کنند.

طالبان برای خوشایند دولت پاکستان، مهاجران پاکستانی در افغانستان را که از دید دولت شهباز شریف همگی اعضای خانواده‌های طالبان پاکستانی‌اند، از مناطق شرقی هم‌مرز با پاکستان به شمال این کشور انتقال دادند؛ اما این جابه‌جایی در کاهش حملات تی‌تی‌پی علیه دولت پاکستان اثری نداشت.

۱۸ حمله انتحاری علیه دولت پاکستان در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۳ در حالی صورت می‌گیرد که در سال ۲۰۲۲ در کل ۱۵ حمله تروریستی در این کشور انجام شد. مسئولیت حمله باجور را داعش بر عهده گرفته است اما دولت پاکستان حملات داعش را هم نتیجه مسامحه و کم‌کاری طالبان در مبارزه با سازمان‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان می‌داند. این در حالی است که طالبان حملات متعددی علیه داعش در افغانستان انجام داده‌اند و گزارش‌هایی وجود دارد که برخی اعضای داعش از ترس طالبان به پاکستان فرار کرده‌اند و در شهرهای بزرگ این کشور پنهان شده‌اند.

بیشتر از جهان