حمله انتحاری در پیشاور پاکستان؛ بیش از ۹۰ نفر کشته شدند

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را به عهده گرفت

بعدازظهر دوشنبه ۱۰ بهمن (۳۰  ژانویه) به وقت محلی،‌ انفجاری در مسجدی در شهر پیشاور پاکستان رخ داد که ۹۲ تن در آن کشته شدند. به گفته مقام‌های پلیس در پیشاور، بیش از ۸۰ نفر دیگر که در حمله مجروح شده‌‌اند در بیمارستان‌ها تحت معالجه هستند.

بعد از ظهر دوشنبه و لحظاتی پس از وقوع حمله، خبرگزاری رویترز به نقل از سکندر شاه، یک مقام پلیس پیشاور، نوشت که انفجار در زمانی اتفاق افتاد که شماری زیادی از مردم برای ادای نماز در مسجد بودند. سکندر خان افزود: «بخشی از ساختمان فرو ریخته است و گمان می‌رود چندین نفر زیر آوار مانده باشند.»

محمد عاصم، سخنگوی بیمارستان لیدی ریدینگ پیشاور، هم به رویترز گفته بود که ۹۰ نفر مجروح حادثه به این بیمارستان منتقل شده‌اند. 

همزمان روزنامه اکسپرس تریبون به نقل از یک منبع در اداره پلیس پیشاور نوشته بود که تاکنون مرگ ۱۷ نفر در این حادثه تایید شده و ممکن است شمار افراد کشته‌شده بازهم افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر منتشرشده از محل انفجار در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که گروهی از مردان در محل انفجار برای بیرون کشیدن اجساد و نجات افراد زخمی تلاش می‌کنند. در این تصاویر، شمار زیادی آمبولانس‌ هم دیده می‌‎شود که برای انتقال زخمی‌ها به محل حادثه اعزام شده‌اند.

اکسپرس تریبون به نقل از محمد عاصم نوشت بیشتر زخمی‌ها به بیمارستان‌ منتقل شده‌اند که وضعیت شماری از آن‌ها وخیم است.

به گفته منابع در اداره پلیس پیشاور، این حمله ناشی از انفجار کمربند انتحاری یک عامل انتحاری‌کننده بود که در صف نخست نماز حضور داشت. 

در نتیجه این انفجار، سقف مسجد ریخته و شماری زیادی از نمازگزاران به دلیل ماندن زیر آوار و ریختن شیشه‌ها و سقف مسجد مجروح شده‌اند.

به گفته منابع، شماری از افسران پلیس نیز در میان زخمیان این حادثه‌اند اما تعداد دقیق آن‌ها مشخص نیست.

ساعتی پس از انتشار خبر از تلفات گسترده حمله انتحاری در مسجدی در شهر پیشاور، تحریک طالبان پاکستان با پخش اعلامیه‌ای، مسئولیت آنرا به عهده گرفت.

در نزدیک به دو سال اخیر و پس از سلطه طالبان بر افغانستان، موج حملات تروریستی در پاکستان به صورت کم‌سابقه‌ای افزایش یافت. پیش از این، مسئولیت بیشتر حملات این چنینی در پاکستان را گروه‌ داعش خراسان، تحریک طالبان پاکستان یا ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برعهده می‌گرفتند.

بیشتر از جهان