دو فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان در افغانستان ترور شدند

مدثر اقبال، یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان که روز پنجشنبه در افغانستان کشته شد، در حمله به مدرسه نظامی پیشاور دست داشت

از راست به چپ، مدثر اقبال یکی از مهاجمان حمله به مدرسه نظامی پیشاور و اسدالله پهلوان فرمانده نظامی شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان در قندهار - عکس: شبکه‌های اجتماعی

روزنامه پاکستانی اکسپرس تربیون، شامگاه پنجشنبه ۵ آبان، از کشته شدن دو فرمانده ارشد نیروهای تحریک طالبان پاکستان در دو حادثه متفاوت در افغانستان خبر داد. بر اساس این خبر، اسدالله پهلوان و مدثر اقبال، دو فرمانده کلیدی این گروه، روز پنجشنبه در جنوب و شرق افغانستان کشته شده‌اند.

اسدالله پهلوان، نام مستعار شخصی به نام بسم‌الله است که مسئولیت بخشی از نیروهای تحریک طالبان پاکستان را به عهده داشت. به گزارش تربیون، پهلوان ۳۵ سال داشت و با شاخه نظامی این گروه افراطی دینی مرتبط بود. اسدالله پهلوان برای محافظت از خودش در برابر حملات هدفمند ارتش پاکستان، به افغانستان رفته بود.

این فرمانده تحریک طالبان پاکستان، روز پنجشنبه به‌دست افراد ناشناس و به ضرب گلوله در سپین بولدک قندهار کشته شد. مهاجمان جسد او را در محل حادثه رها کردند.

در همین حال، جسد یک فرمانده نظامی دیگر تحریک طالبان پاکستان روز پنجشنبه در افغانستان پیدا شد. به گزارش اکسپرس تربیون، این شخص که مدثر اقبال نام داشت و اهل سیالکوت استان پنجاب پاکستان بود، چند روز پیش به‌دست افراد مسلح ناشناس ربوده شده بود. جسد اقبال روز پنجشنبه در کنار جاده‌‌ای در شهرستان کامه استان ننگرهار در شرق افغانستان پیدا شد.

مدثر اقبال، تروریستی بود که پس از حمله به مدرسه نظامی پیشاور پاکستان در سال ۲۰۱۴، ویدیویی منتشر کرد و مدعی شد که یکی از مهاجمان بوده است.

یکی دیگر از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان نیز حدود سه هفته پیش در افغانستان کشته شد. عبدالله باجوری، مسئول نیروهای تحریک طالبان پاکستان در باجور، نهم اکتبر در استان کنر افغانستان در نزدیکی مرز دیورند، هدف یک مین کنار جاده‌ای قرار گرفت و کشته شد.

در ماه اوت سال جاری نیز دو فرمانده کلیدی تحریک طالبان پاکستانی به نام‌های عمرخالد خراسانی و یاسر پرکی در استان‌های پکتیکا و قندهار افغانستان در حوادث متفاوت، کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریک طالبان پاکستان، ارتش این کشور را مسئول ترور هدفمند فرماندهان این گروه در افغانستان می‌داند، اما برخی از افراد این گروه مدعی‌اند که طالبان افغانستان به «مجاهدین مهاجر» خیانت می‌کنند. اصطلاح مجاهدین مهاجر در میان طالبان، برای اعضای تحریک طالبان پاکستان که در افغانستان مستقر شده‌اند استفاده می‌شود.

ترور فرماندهان تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان در حالی اتفاق می‌افتد که ارتش پاکستان در یک سال گذشته همواره مدعی شده است که هسته‌های اصلی این گروه و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی در افغانستان قرار دارند. ارتش پاکستان در ماه سپتامبر از رهبری طالبان خواست تا مسعود اظهر، رهبر گروه تروریستی جیش محمد را بازداشت کنند و به دولت پاکستان تحویل دهند، اما رهبری طالبان مدعی شد که رهبر جیش محمد در افغانستان نیست.

 با گذشته یک سال از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان، حملاتشان را به خاک این کشور افزایش داده‌اند. این گروه که در گذشته میزبان درجه یک نیروهای طالبان در وزیرستان شمالی بود، اکنون با به قدرت رسیدن طالبان، به تسلیحات پیشرفته آمریکایی برجامانده در افغانستان دست یافته‌اند.

به گزارش مرکز مطالعات صلح پاکستان، در یک سال گذشته حملات تروریستی در پاکستان ۵۱ درصد افزایش یافته است. بخش بزرگی از این حملات مربوط به تحریک طالبان پاکستان و گروه داعش است.

بیشتر از جهان