یونان مجازات ایجاد عامدانه آتش‌سوزی را ۱۰ برابر می‌کند

یونان در ماه گذشته با ۱۰ مورد آتش‌سوزی عمده در جنگل‌های خود روبرو بود

مقام‌های یونان قصد دارند مجازات موجود برای ایجاد عامدانه حریق را به شدت افزایش دهند و جریمه نقدی آن را به ۱۰ برابر سطح کنونی برسانند. این در حالی است که آتش‌سوزی‌های گسترده در این کشور و ایتالیا باعث شده فصل گردشگری تابستان به کابوس بدل شود. در حالی که ماه هشتم سال تازه آغاز شده میزان آتش‌سوزی‌های جنگلی امسال در یونان همین حالا از مجموع سال گذشته بیشتر بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واسیلیس کیکیلیاس، وزیر حفاظت مدنی یونان، گفت جزئیات این اقدام‌ها ماه آینده اعلام می‌شوند، اما او افزود که جریمه ایجاد عامدانه آتش‌سوزی یا رفتارهای مبتنی بر بی‌مبالاتی که به آتش‌سوزی منجر شود، به میزان جریمه‌ای که دو سال پیش برای آزار حیوانات تعیین شده بود می‌رسد؛ یعنی ۵۰ هزار یورو (برابر با ۵۵ هزار دلار آمریکا) و حداکثر ۱۰ سال زندان.

کیکیلیاس دوشنبه شب در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی یونان گفت: «باید اعلام کنم که در فصل آتش بعدی در موقعیتی متفاوت قرار خواهیم داشت. قضیه فقط جریمه نقدی نیست (که ۱۰ برابر آن‌ را افزایش خواهیم داد). اما در عین حال به تغییر ذهنیت نیاز داریم.» این وزیر گفت برنامه‌هایی در مدارس و در سطح محلی برای افزایش آگاهی در زمینه پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها آغاز خواهد شد.

یونان در ماه گذشته با ۱۰ مورد آتش‌سوزی عمده در جنگل‌های خود روبرو بود از جمله یک مورد در نزدیکی شهر آتن، پایتخت این کشور، و یک مورد در جزیره رودز. این کشور با سه موج گرمای پشت سر هم مواجه شده است. طبق آمار «سامانه اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا» (که بخشی از اتحادیه اروپا است و از داده‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کند)، در سال جاری تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون کیلومتر مربع زمین سوخته است که بیش از دو برابر سال پیشین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جزیره رودز که از مقاصد اصلی گردشگران است، بیش از ۲۰ هزار نفر از بازدیدکنندگان و مردم محلی مجبور به فرار از هتل‌ها و خانه‌های خود شدند. بادهای قوی و دمای بالای ۴۰ درجه به آتش‌سوزی‌هایی منجر شد که مزارع و کارخانه‌ها را دربر گرفت و به کشته شدن حداقل پنج نفر انجامید. کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، گفت: «بحران اقلیمی شاید واقعیت باشد اما نمی‌تواند بهانه باشد.»

اما قضیه محدود به یونان نیست و تابستان سوزان اروپا نقاط وسیعی را در بر گرفته است از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، ترکیه و سوئیس. تنها در طی چند روز گذشته بیش از ۱۴۰۰ مورد آتش‌سوزی در جنوب ایتالیا گزارش شده است. در جزیره سیسیل سه شهروند مُسن جان سپردند. در پرتغال، ۶۰۰ آتش‌نشان مشغول مبارزه با آتش‌سوزی‌اند که منطقه کوهستانی کاسکائیس، در نزدیکی لیسبون، پایتخت این کشور، را در برگرفته است.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که ماه ژوئیه شاید داغ‌ترین ماه ۱۲۰ هزار سال گذشته بوده باشد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، چند روز پیش هشدار داده بود که «عصر جوشش جهانی فرا رسیده است». گوترش در توییتر نوشت: «این فاجعه‌ای برای کل کره زمین است. هنوز می‌توانیم جلوی بدترین سناریوها را بگیریم. شتاب دما باید به شتاب اقدام در زمینه اقلیم منجر شود.»

آتش‌سوزی‌ها محدود به اروپا نیستند. در سوی دیگر دریای مدیترانه، آتش‌سوزی در الجزایر باعث کشته شدن حداقل ۳۴ نفر شد. بیش از هشت هزار آتش‌نشان مشغول مبارزه با آتش‌سوزی‌اند. آتش‌سوزی در ضمن به کشور همسایه، تونس، نیز رسیده است. در جزیره «گران کاناریا» (بخشی از جزایر قناری که جزو قاره آفریقا محسوب می‌شود اما در تملک اسپانیا است) ۲۵۰ آتش‌نشان و ۹ هواپیما مشغول مبارزه با آتشی‌اند که به گفته مقام‌ها، ۴۰۰ هکتار جنگل را سوزانده است.

در سوی دیگر دنیا، آتش‌سوزی جنگل‌ها در آمریکا نیز در جریان است. در منطقه حفاظت‌شده «موخاوه» در ایالت کالیفرنیا دمای بالا و بادهای غیر قابل پیش‌بینی باعث وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ شده است. این آتش‌سوزی روز جمعه آغاز شد و روز یکشنبه وارد ایالت همسایه نوادا هم شد و دود آن به دره لاس وگاس هم رسیده است. شعله‌های آتش صحرای موخاوه در بعضی نقاط به طول شش متر می‌رسند و ده‌‌ها هزار هکتار درخت‌های صحرایی را نابود کرده‌اند. یک مورد آتش‌سوزی عظیم دیگر نیز در کانتیِ «ریورساید» در جنوب همین ایالت در جریان است.

در قاره آسیا، موج گرما بر چین تاثیر گذاشته است. طبق گزارشی که سازمان جهانی هواشناسی منتشر کرده است، آسیا بیش از هر نقطه دیگری در جهان در خطر تغییرات فوری اقلیمی و فجایع آب و هوایی قرار دارد. ایران نیز از این آسیب‌ها در امان نیست. روزنامه «اعتماد» چند روز پیش در گزارشی اشاره کرد که ۶۲۳ مورد آتش‌سوزی در چهار ماه نخست سال صورت گرفته که به نابود شدن چهار هزار هکتار از طبیعت ایران منجر شده است. از جمله موارد اخیر ۱۰ روز جنگل‌سوزی در مریوان بود که به زخمی شدن حداقل ۹ نفر منجر شد.

بیشتر از جهان