آتش‌سوزی جنگل‌ها یک مشکل همگانی است

آتش‌سوزی‌ها جهان طبیعی را ویران می‌کند و جوامع را در معرض خطر قرار می‌دهد

آتش سوزی‌های گسترده در شمال و مرکز کالیفرنیا- JOSH EDELSON / AFP

کارشناسان برای حل مشکل آتش‌سوزی جنگل‌ها از جامعه بین‌المللی درخواست همکاری دارند و می‌گویند که این آتش‌سوزی‌ها به عنوان بخشی از مجموعه عناصر بحران تغییرات اقلیمی، جدی گرفته نشده است.

آتش‌سوزی شدید سیبری در تابستان امسال، آتش‌سوزی ویران‌گر کالیفرنیا که هنوز هم ادامه دارد، و آتش‌سوزی‌های آمازون، جامعه علمی را به شدت نگران کرده است.

به گفته آنتون بنسلاوسکی از مؤسسه بین‌المللی صلح سبز، «مردم باید کم‌کم بفهمند که آتش‌سوزی جنگل‌ها بخشی از بحران تغییرات اقلیمی جهانی است و آنگاه سعی کنند بفهمند که راه‌حل، به چه میزان مشارکت جهانی نیاز دارد.»

آتش‌سوزی جنگل‌ها، چه طبیعی باشد و چه با دخالت دست انسان، آتش‌سوزی است و نه تنها باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای نظیر دی‌اکسیدکربن، متان و منواکسیدکربن می‌شود، بلکه دود ناشی از سوختن گیاهان می‌تواند خطرات جدی برای تنفس ایجاد کند.

آتش‌سوزی جنگل‌ها گرچه فرآیندی در طبیعت است، اما گرمای شدید و خشکسالی ناشی از بحران تغییرات اقلیمی باعث طولانی‌تر و شدیدتر شدن فصل آتش‌سوزی شده‌اند.

گرمای بی‌سابقه قطب شمال در تابستان امسال شرایط بسیار اشتعال‌پذیری ایجاد کرد که به گزارش «صلح سبز»، منطقه‌ای وسیع‌تر از یونان در سیبری زیر آتش رفت و به گفته جسیکا مک‌کارتی، رئیس مرکز تحلیل و آمار جغرافیایی دانشگاه میامی، «بیشتر از یک سال تولید سوئد، دی‌اکسید کربن تولید کرد.»

به گفته وی، آتش سوزی سیبری از آن جهت نگران‌کننده است که «از آن نوع حوادث آتش‌سوزی است که در ادبیات علمی، احتمال رخ دادن آنها در چارچوب بدترین وضعیت‌های احتمالی تغییرات اقلیمی پیش‌بینی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برزیل، ۱۰ روز اول ماه آگوست شاهد بیش از ۱۰ هزار منطقه آتش گرفته در سراسر آمازون بودیم که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته نشانگر رشدی ۱۷ درصدی است.

به رغم هشدارهایی که جنگل‌زدایی در حجم انبوه را دلیلی بر تسریع تغییرات اقلیمی دانسته‌اند، «ریه کره زمین» همچنان به آتش کشیده می‌شود، و اغلب هم آگاهانه به دست گاوچران‌های غیرقانونی صورت می‌گیرد.

در کالیفرنیا، با حرکت موج گرمای شدید که منجر به نابودی منطقه هیلز و تهدید جامعه شده است، دست کم ۱۰۰ هزار نفر دستور تخلیه گرفته‌اند.

به باور ری راسکر، مدیر مؤسسه هدواترز اکونومیکس، آتش‌سوزی وسیع جنگل‌ها در طول سواحل غربی سه دلیل اصلی دارد: «جمعیت بیش از پیش در مناطق مستعد آتش‌سوزی، سابقه ۱۰۰ ساله فرونشاندن آتش، و افزون بر اینها، تغییرات اقلیمی، گرمای بیشتر و هوای خشک‌تر نیز به معنای احتمال آتش‌سوزی‌های بیشتر است.»

وی می‌افزاید: «مردم طوری (در این نواحی) به ساختمان‌سازی می‌پردازند که گویا هیچ وقت آتش‌سوزی رخ نداده و آتش خانه آنها را نابوده نکرده و مردم را به کشتن نداده است.»

صدها خانه در این ایالت به آتش کشیده شده‌اند و دست کم پنج نفر در اثر آن جان باخته‌اند.

در سراسر جهان، آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۲۰ باعث نابودی خانه‌ها و آوارگی مردم و تحمیل هزینه‌های اقتصادی سنگین شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان