آتش‌سوزی جنگل‌های اوکراین به یک کیلومتری نیروگاه چرنوبیل رسید

یکی از اعضای گروه صلح‌سبز می‌گوید: خطر رسیدن آتش‌سوزی به تأسیسات هسته‌ای وجود دارد

 «وزش باد ممکن است باعث پخش آتش و هسته‌های پرتوزا شود» - REUTERSYaroslav Yemelianenko

کنش‌گران زیست‌محیطی هشدار داده‌اند که گستره آتش‌سوزی جنگل‌ها در اوکراین که بیش از یک هفته است شروع شده، به یک کیلومتری نیروگاه چرنوبیل رسیده است.

در ویدیویی از این منطقه شعله‌های آتش را می‌بینیم که وارد منطقه ممنوعه به شعاع ۳۰ کیلومتری اطراف محل وقوع بزرگترین فاجعه اتمی تاریخ می‌شود. دود سیاهی سر به آسمان گذاشته است و آتش‌نشانان از درون بالگردها مشغول عقب راندن آتش هستند.

با آن که مقامات دولتی اطمینان داده‌اند که آتش را مهار کرده‌اند، سازمان مردم‌نهاد صلح‌سبز روسیه هشدار داده است که شرایط ممکن است بسیار بدتر از آنچه باشد که ابتدا مقامات اعلام کرده‌اند.

روز ۴ آوریل مقامات اوکراین گفتند آتش ۴ هکتار از سطح زمین را فرا گرفته است. اما مؤسسه صلح سبز با استناد به عکس‌های ماهواره‌ای گفت آن زمان حدود ۱۲ هزار هکتار از سطح زمین دچار آتش‌سوزی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان گفت: «با توجه به عکس‌های ماهواره‌ای روز دوشنبه، وسعت بزرگترین قسمتِ آتش‌سوزی به ۳۴ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده است.» این سازمان افزود قسمت دیگری از آتش‌سوزی نیز گستره‌ای به وسعت ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار را درگیر کرده و تنها یک کیلومتر با این نیروگاه متروکه فاصله دارد.

مقامات اوکراین به درخواست رسانه‌ها مبنی بر پاسخ به این ادعاها واکنش فوری نشان نداده‌اند. ستاد مبارزه با بحران نیز گفت میزان تشعشعات در منطقه ممنوعه تغییری نکرده بوده و تشعشعات موجود در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین «از حد طبیعی بیشتر نشده است.»

اما رشید عالیموف رئیس بخش انرژی مؤسسه صلح سبز روسیه گفت که وزش باد ممکن است باعث پخش آتش و هسته‌های پرتوزا شود، یعنی اتم‌هایی که قدرت پرتوزایی دارند.

آقای عالیموف گفت: «همیشه خطر رسیدن آتش‌سوزی به تأسیسات هسته‌ای یا تأسیسات دارای تشعشات خطرناک وجود دارد. در این مورد امیدواریم فردا باران بیاید.»

یاروسلاو یملیاننکو گشت‌پرداز منطقه چرنوبیل در نوشته فیسبوکی‌اش شرایط را بحرانی توصیف کرد.

او گفت آتش به سرعت گسترش می‌یابد و به شهر متروکه پریپیات در دو کیلومتری جایی که «فعال‌ترین و پرتوزاترین زباله‌های اتمی کل منطقه چرنوبیل قرار دارد» رسیده است. او از مسئولان خواست زنگ خطر را برای مردم به صدا درآورند.

این آتش‌سوزی در پی خشکی غیرمعمول اقلیم در روز سوم آوریل از بخش غربی منطقه ممنوعه آغاز شد و به جنگل‌های اطراف کشید.

پلیس می‌گوید یکی از ساکنان ۲۷ ساله منطقه را شناسایی و به آتش‌افروزی عمدی متهم کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها این فرد به چندین آتش‌افروزی عمدی «به قصد تفریح» اعتراف کرده است، اما هنوز مشخص نشده که آیا این بار هم آتش‌افروزی کار او (به تنهایی یا با همدستی افرادی) بوده است یا نه.

© The Independent

بیشتر از جهان