پیشنهاد کار امارات متحده عربی و بحرین به پزشکان اسرائيلی

امارات متحده عربی علاوه بر اعطای ویزای طلایی، به پزشکان اسرائیلی سه برابر حقوق دریافتی در کشورشان را پیشنهاد کرده است

اعتراض پزشکان در اسرائیل به طرح اصلاحات قضایی، ۱۸ ژوییه ۲۰۲۳‌ــ AFP

امارات متحده عربی و بحرین به پزشکان اسرائيلی که به دلیل کشمکش‌های اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو به دنبال مهاجرت‌اند، پیشنهاد کار داده‌اند و امارات متحده عربی می‌گوید به این پزشکان سه‌برابر حقوق و مزایایشان در اسرائیل دستمزد می‌پردازد.

اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بسیاری از پزشکان این کشور را به فکر مهاجرت به خارج از مرزها انداخته است و امارات متحده عربی و بحرین هم این نارضایتی را به فرصتی برای جذب نیروی متخصص تبدیل کرده‌اند.

امارات متحده عربی در پیشنهاد‌ش به پزشکان اسرائیلی برای مهاجرت کاری به این کشور، علاوه بر سه برابر حقوق دریافتی در اسرائیل، وعده داد که به آن‌ها «ویزای طلایی» اعطا شود و فرزندان این پزشکان هم از فرصت‌های تحصیلی ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

به گزارش تایمز اسرائیل، بسیاری از پزشکان در اسرائیل از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند. گروهی از پزشکان اسرائیلی نیز در حال بررسی فرصت‌های مهاجرتی به سایر کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، پرتغال، کانادا و نیوزیلندند.

قوت گرفتن احتمال مهاجرت پزشکان به خارج از کشور، مقام‌های بهداشتی اسرائیل را نگران کرده است. از همین‌رو، موشه بار سیمان توف، مدیرکل وزارت بهداشت اسرائيل، با تشکیل جلسه‌ای اضطراری از پزشکان خواست تسلیم نشوند و همبستگی‌شان را با کشور نشان دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تصویب اصلاحات قضایی در کنست با هدف محدود کردن نظارت دادگاه‌ها بر عملکرد دولت، گروهی از پزشکان معترض در  واتس‌اپ کانالی ایجاد کردند که تاکنون بیش از سه هزار پزشک عضو آن شده‌اند.

با اینکه اصلاحات قضایی دولت اسرائيل با انتقادهای زیادی در داخل و خارج از کشور روبرو شده، بنیامین نتاینیاهو سرسختانه به دنبال اجرای آن‌ها است.

پیش‌تر، سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه هشدار داد که این اصلاحات نظام قضایی اسرائیل را دچار آشفتگی می‌کند و این کشور را در آینده‌ای نه‌ چندان دور با کمبود پزشک روبرو خواهد کرد. علاوه بر این، کارشناسان اقتصادی هم درباره پیامدهای منفی اصلاحات قضایی بر سرمایه‌گذاری خارجی و بی‌ثباتی اقتصادی اسرائیل هشدار داده‌ بودند.

در پی رای کنست به این اصلاحات، موسسه مالی بزرگ مورگان استنلی از کاهش امتیاز اعتباری اسرائیل خبر داد و موسسه مالی مودیز «خطر قابل‌توجه» پیامدهای اقتصادی و امنیتی تنش‌های سیاسی و اجتماعی این اصلاحات را برجسته کرد.

طرحی جنجالی نتانیاهو در هفته‌های گذشته علاوه بر اعتراض‌های گسترده و ادامه‌دار در خیابان‌ها، به بروز شکاف در ارتش اسرائیل منجر شد؛ تا جایی که این موضوع نگرانی ایالات متحده آمریکا، متحد نزدیک اسرائیل، را به دنبال داشت.

بیشتر از جهان