تماس تلفنی وزیران خارجه عربستان و سوئد؛ شاهزاده فیصل بن فرحان قرآن‌سوزی را رد کرد

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت قرآن‌سوزی‌ موجب نفرت‌پراکنی و تضعیف تلاش‌ها برای گفت‌وگو می‌شود

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت قرآن‌سوزی باعث نفرت‌انگیزی می‌شود-Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

خبرگزاری عربستان سعودی گفت که شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، روز جمعه ششم مرداد (۲۸ ژوئیه) در گفت‌وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود بار دیگر هر گونه تلاش و اقدامی در توهین به قرآن را رد کرد. 

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت که قرآن‌سوزی‌های مکرر موجب «برانگیختن نفرت و محدود کردن تلاش‌ها برای ایجاد گفت‌وگو میان افراد» شده است. او همچنین از سوئد خواست تا  برای متوقف ساختن هرگونه اقدامی که به ادیان و کتب مقدس آنها توهین کند، اقدامات لازم را انجام دهد. 

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد تلاش برای سوزاندن کتب مقدس مسلمانان را محکوم کرد و در عین حال تأکید کرد که کشورش به دنبال متوقف کردن تمامی اقداماتی است که توهین به ادیان و کتاب‌های مقدس آنها تلقی می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری عربستان سعودی افزود که بیلستروم درباره آنچه که آن را «سوءاستفاده آشکار» از قانون اساسی سوئد در مورد آزادی عقیده و آزادی بیان توصیف کرد، ابراز تاسف کرد. 

سوئد قانونی ندارد که به‌طور خاص سوزاندن یا هتک حرمت به قرآن یا سایر متون و کتب مذهبی را ممنوع اعلام کند. قانون اساسی سوئد همچنین حق برگزاری تظاهرات عمومی را نیز به رسمیت می‌شناسد.

در هفته‌های اخیر در رویدادهای متعدد در سوئد و دانمارک، برخی گروه‌ها در مقابل سفارتخانه‌های کشورهای عمدتا مسلمان و همچنین مساجد، دست‌ به کتاب‌سوزی زدند و گفته شد که نسخه‌هایی از قرآن نیز به آتش کشیده شد. 

شنبه گذشته، وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای این اقدامات را محکوم کرد. در عراق نیز معترضان به قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک در مقابل سفارت سوئد تظاهرات کردند و در عین حال مناسبات دیپلماتیک دو کشور عراق و سوئد متشنج شد. جمهوری اسلامی ایران نیز کتاب‌سوزی در اروپا را محکوم کرد.