سوئد تدابیر امنیتی را تقویت می‌کند

پس از قرآن‌سوزی در روز عید قربان و حواشی آن، نخست‌وزیر سوئد می‌گوید نگران هتک‌ حرمت‌های بیشتر و پیامدهای امنیتی ‏آن است

تظاهرات شماری از مسلمانان معتقد ساکن پایتخت سوئد در مخالفت با آتش‌ زدن قرآن اخیرا در مقیاسی کوچک برگزار شد، اما اکنون به چالش روز این کشور اسکاندیناوی و پیشتاز آزادی بیان و عقیده در جهان تبدیل شده است. شهروندانی که سال‌ها معتقد به آزادی عقیده و بیان بودند، حالا سوال‌های زیادی در این مورد دارند. 

آتش‌ زدن قرآن به دست یک مرد عراقی‌تبار مقیم سوئد باعث خشم فزاینده‌ای در جهان اسلام شد. علی خامنه‌ای در سخنانی ضمن جنایتکار خواندن این مرد عراقی، خواهان استرداد این مرد به کشورهای مسلمان و اعدام او شد. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در سخنانی تهدیدآمیز تاکید کرد که «حکومت ایران اجازه نخواهد داد کسانی که به قرآن توهین می‌کنند امنیت داشته باشند.» سلامی در بخش دیگری از سخنانش با متهم‌ کردن «انفعالی بودن» دولت سوئد گفت که «اگر کسی بخواهد با قرآن و دین مسلمانان بازی کند، جمهوری‌ اسلامی با همه دنیای او بازی می‌کند.» 

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا می‌گوید به‌دلیل همین تهدیدهای جمهوری‌اسلامی، دولت سوئد با ارسال بیانیه‌ای به ۱۵ سازمان دولتی و اطلاعاتی از آن‌ها خواست تدابیر امنیتی در آن کشور را تقویت‌ کنند. 

گونار استرومر، وزیر دادگستری سوئد، روز جمعه گفت که «این اقدام سوئد را قادر می‌سازد از تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز جلوگیری کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی سوئد گفت: «از آنجا که درخواست‌های بیشتری برای برگزاری تظاهرات و اقدام‌های اسلام‌ستیزانه، از جمله تکرار هتک حرمت به قرآن، به پلیس این کشور رسیده است، بسیار نگران است.» کریسترسون در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد اگر «چنین کارهایی تکرار شود، امکان دارد سوئد با خطر امنیتی جدی روبه‌رو شود.»

سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی که سال‌هاست به‌صورت پناهنده در سوئد زندگی می‌کند، هم‌زمان با عید قربان مسلمانان، در میدان مدبورجارپلاتسن در مرکز شهر استکهلم، پایتخت سوئد، مقابل مسجد اصلی آن شهر، صفحات قرآن را پاره کرد و سپس آن را آتش زد. او اعلام کرد که این کار را در اعتراض به رسوم وجزئیات دین اسلام و به دلیل نفرتش از دین مردم زادگاهش کرده است.

درست پس از این اقدام، امیرحسین عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری‌ اسلامی ایران، اعلام کرد که در اعتراض به آتش زدن قرآن به دست یک شهروند عراقی در سوئد، دولت ایران فعلا از اعزام سفیر جدیدش به سوئد منصرف شده است.

بیشتر از جهان