مصاحبه اختصاصی ایندیپندنت فارسی با ژرژ هوبیکا(جورج حبیقه)، طراح مد مشهور لبنانی و چهره برجسته مد فاخر پاریس

سفر هوبیکا در صنعت مد از تحصیل در رشته معماری آغاز شد و با کارآموزی در خانه‌های مد معتبر پاریسی نظیر شانل ادامه یافت

خانه مد هوبیکا در چند بخش، از جمله مد فاخر، دکوراسیون داخلی، لباس‌های عروس، و مجموعه‌های آماده فعال است-Instagram/Georges Hobeika-AFP

در صنعت مد، شهرت ژرژ هوبیکا (جورج حبیقه) به‌دلیل تلفیق رویا با خلاقیت و دقتش در به کاربردن صنایع دستی است. سفر هوبیکا در صنعت مد از تحصیل در رشته معماری آغاز شد و با کارآموزی در خانه‌های مد معتبر پاریسی نظیر شانل ادامه یافت. او همواره در این مسیر در جست‌وجوی کمال زیبایی و هنر بوده است.

اکنون، پسر و همکار او جاد هوبیکا در حال تحول تصویر نشان تجاری ژرژ هوبیکا به «خانه مد فاخر» است. او همچنین تلاش دارد جوهر رویاهای این نشان تجاری را حفظ کند. در این مصاحبه اختصاصی، این پدر و پسر درباره فرایندهای خلاقانه در این خانه مد توضیح می‌دهند و دیدگاه‌هایشان را درباره نام تجاری و نحوه حفظ تعادل حساس بین یکپارچگی هنری و موفقیت تجاری با ما به اشتراک می‌گذارند.

تاثیر معماری و کارآموزی در شانل

رویکرد منحصربه‌فرد ژرژ هوبیکا در طراحی مد از پیشینه‌اش در مهندسی عمران و طراحی معماری نشئت می‌گیرد. طراحان مد مشهور بسیاری مانند پیر کاردن، تیری موگله، پیر بالمان، و عزالدین علیه نیز کار خود را از معماری شروع کرده‌اند. هوبیکا معتقد است که مد و معماری «اصول مشترکی مانند نحوه به‌کارگیری خلاقیت و توجه دقیق به جزئیات» دارند. در این گفت‌وگو، او توضیح می‌دهد که این نگرش پیشرو به او امکان می‌دهد که افکارش را به لباس‌هایی تبدیل کند که نه‌تنها از نظر زیبایی جذاب‌اند، بلکه خوب طراحی ‌شده‌اند و در ضمن کاربردی‌اند. دقت مهندسی‌وار هوبیکا مکمل استعداد او در بیان هنری است. نتیجه آن را نیز در آثار درخشان این طراح لبنانی در هفته‌های مد و بر تن ستارگان بین‌المللی می‌بینیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژرژ هوبیکا خاطرات و تجربیات باارزشی از کارآموزی در خانه‌های مد پاریسی، به‌ویژه خانه مد شانل دارد. به نظر او، این تجربیات اهمیت ویژه‌ای در گسترش افق‌ دید او، تقویت مهارت‌ها، و تعیین مسیر حرفه‌ای‌اش داشته است. قرار گرفتن در معرض هنر مد فاخر (Haute couture) و زبان طراحی هنری پاریس در طراحی‌های امروز خانه مد هوبیکا مشهود است.

طراحی لباس اشخاص مشهور و تلاش‌های مشترک

طراحی لباس‌ اشخاص مشهور برای رویدادهای فرش قرمز به همکاری‌های چندگانه نیاز دارد. ژرژ هوبیکا تاکید می‌کند که این کار به کمک چند گروه نیاز دارد، از جمله خود طراح و خانه مد، طراحان سبک، و همچنین خود اشخاص مشهور. برای مثال، او از طراحی لباسی برای مدل ایرانی فرنوش حمیدیان برای شرکت در مراسم فرش قرمز جشنواره کن صحبت می‌کند؛ اینکه برای این کار باید توجه ویژه‌ای به طراحی لباس شود تا ظاهری مناسب برای هر رویداد طراحی شود که هم‌زمان با شخصیت منحصربه‌فرد هر شخص هماهنگ باشد و همگان مسحور نتیجه نهایی در فرش قرمز باشند.

چشم‌انداز جاد هوبیکا برای آینده

مزون یا خانه مد ژرژ هوبیکا در چند بخش متنوع، از جمله مد فاخر، دکوراسیون داخلی، لباس‌های عروس، و مجموعه‌های حاضر و آماده فعال است و مانند بسیاری از طراحان، با چالش تعادل برقرار کردن بین خلاقیت و موفقیت تجاری روبه‌رو است. ژرژ هوبیکا تاکید می‌کند که به هر دو، یعنی دیدگاه‌های خلاقانه هنری و تقاضای بازار، توجه یکسانی دارد و می‌گوید با در هم آمیختن شیوه‌های نوین، حتی در تهیه تجاری‌ترین لباس‌ها، این برند نوآوری و جذابیت خود را حفظ می‌کند و به‌عنوان رویای مد بی‌انتها پابرجا می‌ماند.

جاد هوبیکا، پسر ژرژ هوبیکا، با نظارت بر هدایت هنری و استراتژی تجاری نقش مهمی در تحول این برند دارد. چشم‌انداز جاد این است که جوهر اصلی برند، یعنی «رویاسازی برای زنان»، حفظ شود و هم‌زمان، نوآوری و عناصر روز با این جوهر ترکیب شود.

او در این‌باره می‌گوید: «نمایش‌های مد برای ما فقط نمایش هنری نیستند. زنانی که عاشق پوشیدن لباس‌های ما هستند، دوست دارند چیز جدیدی احساس کنند، و ما هم این را دوست داریم... ما کاری را که دوست داریم به‌واقع و از صمیم قلب انجام می‌کنیم. من معتقدم که جهان در حال تماشای آن است. ما اولین برند عربی هستیم که مفهوم فراگیری (Inclusivisty) در طراحی را مطرح می‌کند. چشم‌انداز من برای این برند این است که آن را فراگیرتر کنم تا بتوانیم با زبان همه نسل‌ها در سراسر جهان صحبت کنیم. امروزه، با تمرکز بیشتر بر روی بخش لباس‌های حاضر و ‌آماده، سعی می‌کنیم در هر قطعه‌ای که خلق می‌کنیم، حال و هوای تازگی و جوانی را بگنجانیم. من همچنین در حال کار روی تعدادی لباس با ویژگی‌های آندروژنی هستم. همه این‌ها با همراهی آرشیو خانه مد ما که منبع الهام ما است صورت می‌گیرد. البته پدرم هرگز دی‌ان‌ای (DNA) خانه مد را به یک سبک خاص محدود نکرده است.»

فرایند خلاق و مضامین مجموعه‌ها

جاد هوبیکا درباره فرایند خلاق نام‌گذاری مجموعه‌ها نیز به ما توضیح‌هایی می‌دهد: «در هر فصل، خانه مد هوبیکا پیامی در مورد واقعیت انسان بودن به همه نسل‌ها می‌فرستد و این جوهر کار ما است. این نام‌گذاری ممکن است در مورد یک رویا، اضطراب، عشق، ترس، ارتباط، خانواده، و غیره باشد. مجموعه‌ها همیشه موضوعی را به بحث می‌گذارند که در مقطعی از زندگی برای کسی قابل فهم است. موضوع نشان دادن این نیست که چیزها چقدر ممکن است کامل باشند، بلکه نشان دادن این است که چقدر می‌توانند واقعی باشند و چقدر معتبرند و از عشق سرچشمه می‌گیرند.»

در نام‌گذاری‌های، او می‌کوشد حتما از کلمات کوتاه و به‌یادماندنی استفاده کند. از «پرندگان بهشتی» تا «اولین بوسه» و «خون‌آشامان». هر عنوان مترادف با ایده‌ای برای خلق هر مجموعه است. برای مثال، در مجموعه خون‌آشامان، این موجود خیالی خلاصه‌ای از نمادهای پنهان و عمیق مجموعه است. مثلا، نمایش در ابتدا با تم تیره‌ای مانند زندگی خون‌آشام‌ها در شب شروع می‌شود، که البته پیام مهمی نیز درباره سلامت روان در پشت این نمادها نهفته بود.

ژرژ هوبیکا و پسرش جاد، دو هنرمند بااستعداد، با تلاش خود نگرش یگانه‌ای را خلق کرده‌اند که به شکل‌گیری برندی استثنایی و رویایی در دنیای مد منجر شده است. این دو نه‌تنها از زبان هنری‌شان برای خلق لباس‌های زیبا و کارآمد استفاده می‌کنند، بلکه با حفظ اصالت خلاقیت و همزیستی با موفقیت تجاری، و استفاده از شیوه‌های نوین، نشان تجاری ژرژ هوبیکا را به یکی از پرطرفدارترین‌ها در مد و لباس جهان تبدیل کرده‌اند.

 با نگاه به تاریخچه و سپس تصور آینده این خانه مد نمی‌توان از جاد و ژرژ هوبیکا به‌مثابه دو نام درخشان در صنعت مد و لباس چشم‌پوشی کرد. این دو با توازن بین هنر و تجارت نشان داده‌اند که می‌توان در دنیایی پر از رقابت و چالش‌، خانه مد جاودانه و موفقی باشند و بمانند.

بیشتر از مُد و زیبایی