نظرسنجی پیو: سیاست خارجی چین به دیدگاه‌‌های منفی درباره این کشور دامن زده است

چین به دلیل ادامه شراکتش با روسیه، به‌رغم تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین، با انتقادهای بسیار روبرو شد

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - REUTERS

براساس نظرسنجی که مرکز تحقیقاتی پیو انجام داده است، به‌دلیل تصمیم‌های چین در زمینه سیاست خارجی، میزان اعتماد به شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور، کاهش یافته است.

بلومبرگ با انتشار گزارشی به این نتایج نظرسنجی پرداخته است.

در این نظرسنجی ۲۴ کشور بررسی شده‌اند که در میان آن‌ها، ۱۵ کشور وضعیت ناخوشایندی و ۱۰ کشور دیگر هم بالاترین رتبه‌های منفی را داشتند.

ژاپن و استرالیا با ۸۷ درصد، بیشترین میزان نارضایتی را از رئیس‌جمهوری چین داشتند. پکن از توکیو به‌دلیل برنامه‌‌هایش برای تخلیه فاضلاب نیروگاه هسته‌ای ویران‌شده فوکوشیما انتقاد کرده است.

این در حالی است که چین و استرالیا به‌تازگی اختلاف‌ها درباره منشا ویروس کرونا و همچنین مسائل تجاری را کنار گذاشته‌اند.

بنا به گزارش پیو، سه‌چهارم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، که از ماه فوریه تا مه انجام شد، «فکر می‌کنند چین در سیاست‌های خارجی‌اش، منافع سایر کشورها را در نظر نمی‌گیرد»، درحالی‌که بیش از نیمی دیگر معتقدند «چین در امور دیگر کشورها- گاهی منصفانه و گاهی بیش‌ازحد- مداخله می‌کند».

حدود چهارپنجم پاسخ‌دهندگان آمریکایی دید منفی به چین داشتند. واشینگتن و پکن بر سر طیف وسیعی از مسائل، به‌ویژه مسائل مربوط به فناوری و همچنین تایوان، با هم اختلاف دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن متحدانش را برای محدودسازی صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین، با خود همراه کرده است. این منع صادرات عمدتا برای مهار جاه‌طلبی‌های نظامی چین انجام می‌شود.

چین به‌دلیل ادامه شراکتش با روسیه طی سال گذشته، به‌رغم تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین، با انتقادهای بسیار روبرو شد. منتقدان همچنین می‌گویند پکن آزادی‌های سیاسی در هنگ‌کنگ و فعالیت‌های مذهبی در تبت و سین‌کیانگ را محدود کرده و بر وحشت و ارعاب در تایوان افزوده است.

پیش‌تر، دیپلمات‌های چینی از نظرسنجی‌های مشابه پیو انتقاد کرده‌اند و می‌گویند آن‌ها نماینده کل جامعه بین‌المللی نیستند. آن‌ها همچنین می‌گویند ارتش این کشور صرفا برای اهداف دفاعی فعالیت می‌کند.

سه‌چهارم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیو گفتند به شی جین‌پینگ اعتماد کمی دارند یا اینکه اصلا اعتماد ندارند کار درست را انجام دهد.

این بی‌اعتمادی به سیاست‌های شی زمانی بیشتر شد که دولت او کین کانگ، وزیر خارجه منتخب، را پس از یک ماه ناپدید شدن از انظار عمومی، طی همین هفته بدون دلیل قانع‌کننده‌ای از کار برکنار کرد.

بااین‌حال،‌ محبوبیت شی‌ جین‌پینگ در آفریقای جنوبی، نیجریه و کنیا که از اعضای طرح «کمربند وجاده» پکن‌اند، بیشتر است.

چین‌ در راستای برنامه‌های زیرساختی، حدود ۹۰۰ میلیارد دلار در سراسر جهان ازجمله در آفریقا، هزینه کرده است.

بیشتر از جهان