حضور هم‌زمان هیئت‌های بلند‌پایه روسیه و چین در پیونگ‌یانگ

این نخستین بار در پنج سال گذشته است کره شمالی از نمایندگان کشورهای خارجی دعوت می‌کند تا در مراسم موسوم به «روز پیروزی» شرکت کنند

درحالی‌که حملات هوایی روسیه به اوکراین ادامه دارد و ایالات متحده نیز به‌تازگی، پس از ۴۰ سال، زیردریایی‌های هسته‌ای در آب‌های کره جنوبی مستقر کرده است، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، عازم پیونگ‌‌یانگ، پایتخت کره شمالی، شد تا ضمن دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در مراسم‌ها و جشن‌های هفتادمین سالگرد «روز پیروزی» در کره شمالی شرکت کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه ۲۷ ژوئیه (پنجم مرداد ۱۴۰۲)، در گزارشی نوشت دیدار‌ رهبر کره شمالی با وزیر دفاع روسیه و گفت‌وگو بر سر مسائل نظامی و امنیتی، نشان از حمایت پیونگ‌یانگ از مسکو در جنگ اوکراین دارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، علاوه بر وزیر دفاع روسیه، هیئتی هم از چین در هفتادمین سالگرد آتش‌بس و پایان جنگ کره (۱۹۵۳-۱۹۵۰) در پیونگ‌یانگ حضور دارند.

این نخستین بار در پنج سال گذشته است که کره شمالی از نمایندگان کشورهای خارجی دعوت کرده است تا در یک رژه نظامی حضور داشته باشند.

ریاست هیئت پکن به کره شمالی را لی هنگ جونگ، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، برعهده دارد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی زمان دقیق شروع رژه نظامی روز پنجشنبه در پیونگ‌یانگ را اعلام نکردند. بااین‌حال، دو مقام دولتی کره شمالی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند مراسم احتمالا ساعت هشت شب به‌وقت‌ محلی آغاز می‌شود.

هر سه این کشورها، «قدرت اتمی» محسوب می‌شوند و آشکارا در برابر سیاست‌های ایالات متحده و هم‌‌پیمان‌‌های آمریکا در ناتو موضع دارند.

جشن‌های موسوم به «روز پیروزی» در کره شمالی با رژه نیروهای نظامی همراه است و فرصتی برای نمایش قدرتمندترین موشک‌های هسته‌ای کره شمالی و تهدید همسایگان و ایالات متحده به شمار می‌رود. پیش‌تر، وزیر دفاع کره شمالی تهدید کرده بود که استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای آمریکا در منطقه، می‌تواند زمینه‌ای برای حملات هسته‌ای کره شمالی باشد.

موضع رسمی کره شمالی در برابر جنگ در اوکراین این است که سیاست‌های سلطه‌جویانه (هژمونیک) کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده، مقام‌های کرملین را مجبور کرده است که در راستای منافع امنیتی خود دست به اقدام نظامی بزنند. موضع کره شمالی در برابر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا اندازه زیادی شبیه موضع مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا کره شمالی را متهم کرده است که با ارسال تسلیحات نظامی برای ارتش روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده است. اتهامی که کره شمالی آن را رد کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، در پاسخ به این پرسش که آیا سفر وزیر دفاع روسیه به کره شمالی به‌طور مشخص برای دریافت کمک‌های نظامی از پیونگ‌یانگ است، به‌طور مستقیم جواب نداد، اما گفت: «واضح است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سعی دارد با تماس و هماهنگی با سایر کشورها حمایت بیشتری در جنگ اوکراین به دست آورد.»

به گفته سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، پوتین از مشکلات مربوط به تدارکات نظامی و عقب‌ماندگی ارتش روسیه آگاه است و تلاش می‌کند این مسائل را حل کند.

روسیه و چین هر دو قدرت هسته‌ای به شمار می‌روند و عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل نیز محسوب می‌شوند. هر دو این کشورها تاکنون در برابر تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش برای تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی، ایستادگی کرده‌اند.

بیشتر از جهان