رهبر طالبان دستور ثبت تسلیحات و خودروهای نظامی را صادر کرد

تخمین زده می‌شود که با پایان ماموریت نظامی آمریکا به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار تسلیحات در افغانستان باقی مانده است

نیروهای طالبان روی تپه وزیراکبر خان شهر کابل ژوئیه ۲۰۲۳ نگهبانی می‌دهند-WAKIL KOHSAR / AFP

ملا هیبت‌الله رهبر طالبان دستور داد که روند ثبت تسلیحات و خودروهای نظامی از استان قندهار در جنوب افغانستان آغاز شود. 

خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان روز یکشنبه یکم مرداد ماه (۲۳ ژوئیه) گزارش داد که اداره تثبیت، ثبت و مراقبت اداری بیت‌المال طالبان، مسئولیت ثبت تسلیحات و خودروهای نظامی را بر عهده دارد و پس از قندهار در دیگر استان‌ها هم روند ثبت عملی خواهد شد. 

قول اردو/ سپاه ۲۰۵ اتل در قندهار که طالبان آن به البدر تغییر نام دادند، به‌دلیل فشار جنگ طالبان، یکی از مجهزترین سپاه‌های حکومت پیشین بود. 

قندهار پایگاه سنتی قدرت طالبان است و محل اقامت ملا هیبت‌الله رهبر این گروه است و به همین منظور، روند ثبت تسلیحات و خودروهای نظامی  هم از این استان آغاز می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی رهبر طالبان دستور ثبت تسلیحات و خودروهای نظامی را صادر کرده است که طی نزدیک به دو سال از عمر حکومت طالبان، بخشی از تسلیحات نظامیان حکومت پیشین ناپدید و یا به خارج از افغانستان قاچاق شده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بخشی از این تسلیحات به اختیار گروه‌های تروریستی در سطح منطقه شامل تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) قرار گرفته است. 

ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در ناتو، طی دو دهه حضور در افغانستان نیروهای حکومت پیشین را آموزش و تجهیز کرده بودند و بخش زیادی از تسلیحات این نیروها، ساخت آمریکا و پیشرفته‌تر از تسلیحات سبک نیروهای نظامی برخی از کشورهای منطقه بود. تخمین زده می‌شود که با پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان تسلیحاتی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در این کشور باقی مانده است.  

اما زمانی‌که طالبان بر افغانستان حاکم شدند بخشی از این تسلیحات را به‌عنوان «غنایم جنگی» تصرف کردند و حتی بخشی از آن را به‌عنوان پاداش به متحدان خود شامل جنگجویان تی‌تی‌پی که در جنگ با حکومت پیشین افغانستان شرکت کرده بودند، اهدا کردند. 

مشخص نیست که طالبان چه میزان از تسلیحات و خودروهای نظامی حکومت پیشین را در اختیار دارند و چه حجنی از این تسلیحات ناپدید یا از کار افتاده است.  

در زمان سقوط پایگاه‌های بزرگ ارتش حکومت پیشین به‌دست طالبان، بخشی از تسلیحات را از انبارها به‌دست آوردند.

بیشتر نیروهای طالبان آموزش نظامی حرفه‌ای ندیده‌اند و به صورت خودآموز و شرکت در جنگ‌های چریکی، جنگ را فراگرفته بودند، اما وقتی به‌ تسلیحات پیشرفته ساخت آمریکا دست یافتند، بخشی از آن را به‌دلیل نابلدی، از استفاده خارج کردند. 

در اوایل حکومت طالبان در افغانستان ملا هیبت‌الله، رهبر این گروه مداخله چندانی در امور نظامی نمی‌کرد، اما رفته رفته سلطه خود را بر ارتش، پلیس و استخبارات این گروه افزایش داده است. گمان می‌رود که رهبر طالبان می‌کوشد که با مشخص کردن میزان تسلیحات و خودروهای نظامی این گروه، کنترل بیشتری بر این تسلیحات داشته باشد. 

بیشتر از جهان