سلطه طالبان و تداوم قاچاق سلاح

طالبان مدعی‌اند که با قاچاق اسلحه و مواد مخدر از افغانستان برخورد جدی می‌کنند

نیروهای پاکستانی سلاح و مهمات قاچاق شده از طریق افغانستان را کشف کردند-mmnews

رسانه‌های پاکستانی دوشنبه، ۸ مه (۱۸ اردیبهشت)، گزارش دادند که یک محموله بزرگ سلاح در گذرگاه تورخم کشف کرده‌اند. 

این محموله سلاح‌های ساخت روسیه و ترکیه، در یک کامیون حامل زغال‌سنگ جاسازی شده بود. 

طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، این محموله شامل ۸۸ قبضه اسلحه و ۶۰۰ فشنگ بوده است که گمان می‌رود برای برهم زدن نظم و قانون در پاکستان، به این کشور قاچاق می‌شد.  

راننده این کامیون شهروند افغانستان است و تحقیقات بیشتر از او جریان دارد.  

در دوران حکومت طالبان، صادرات زغال‌سنگ به پاکستان افزایش یافته است. کشف این محموله، به نگرانی از قاچاق اسلحه از طریق این محموله‌ها به پاکستان دامن زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که طالبان مدعی‌اند که با قاچاق اسلحه و مواد مخدر از افغانستان برخورد جدی می‌کنند و اجازه فعالیت به قاچاقچیان نمی‌دهند. طالبان برای اثبات این ادعای خود، اعلام کردند که چندین محموله اسلحه و مواد مخدر کشف کرده‌اند و با بهره‌گیری از حساب‌های توییتری و رسانه‌های تحت کنترل خود، تبلیغات وسیعی مبنی بر مبارزه خود با قاچاق راه‌انداختند. 

اما بر خلاف ادعای طالبان، قاچاق اسلحه و مواد مخدر از افغانستان ادامه دارد. گفته می‌شود که برخی از تسلیحات به‌جا‌مانده از نیروهای غربی حامی حکومت پیشین افغانستان، به کشورهای منطقه قاچاق شده است. رسانه‌های پاکستانی و هندی، به چندین گزارش‌ درباره دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های پیشرفته ساخت آمریکا، از جمله سلاح‌های مجهز به دوربین دید در شب، دست یافته‌اند. این تجهیزات را نیروهای حکومت پیشین افغانستان استفاده می‌‌کردند. 

بیم آن می‌رود که با تجهیز شدن تروریست‌ها در منطقه با تسلیحات پیشرفته آمریکایی، درگیری‌های خشونت‌‌آمیز نیز افزایش یابد.  

گفته می‌شود که برخی از فرماندهان طالبان در قاچاق اسلحه و مواد مخدر دست دارند و از این راه پول‌های کلانی به جیب می‌زنند. مشخص نیست که طالبان چقدر از تسلیحات به‌جامانده در افغانستان را در اختیار دارند و چقدر از این تسلیحات به خارج قاچاق شده است.  

طالبان از نیروی کافی برای کنترل مرزی برخوردار نیستند و به همین دلیل، قاچاق سلاح و مواد مخدر با سهولت انجام می‌گیرد.  

رسانه‌های ازبکستان نیز جمعه، ۵ مه (۱۵ اریبهشت)، گزارش دادند که یک محموله بزرگ متا‌آمفتامین به ارزش حدود ۷۰ میلیون دلار، در مرز حیرتان-سرخان‌دریا کشف شده است. این محموله در بسته‌های آب‌انار از افغانستان بارگیری شده بود.  

قاچاق مواد مخدر در دوران جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان، یکی از منابع عایداتی این گروه به شمار می‌رفت. هرچند ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، سال گذشته فرمانی مبنی بر ممنوعیت کشت، تولید و صادرات مواد مخدر صادر کرد، این فرمان به صورت جدی و دقیق اجرا نمی‌شود.