حمله هوایی مرگبار روسیه به اودسا و وعده «تلافی» زلنسکی

ولادیمیر پوتین در دیدار با رهبر بلاروس مدعی شد ضدحمله اوکراین شکست خورده است

تازه‌ترین حمله هوایی روسیه به شهر بندری اودسا در اوکراین به تخریب کلیسای جامع این شهر منجر شد و یک کشته و نزدیک به ۲۰ زخمی به جا گذاشت.

به گزارش اسکای‌نیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به حمله به کلیسای جامع اودسا وعده داد که دست به اقدام تلافی‌جویانه علیه روسیه خواهد زد.

او در توییتر نوشت: «به همه کسانی که از این حمله تروریستی آسیب دیدند، کمک می‌شود. من از همه کسانی که به مردم کمک می‌کنند و از همه کسانی که در غم مردم این شهر شریک‌اند، سپاسگزارم. ما از این مرحله عبور خواهیم کرد. ما صلح را احیا خواهیم کرد و برای رسیدن به این هدف باید روسیه شرور را شکست دهیم.»

در همین حال، اوله کیپر، فرماندار منطقه اودسا در جنوب اوکراین، در تلگرام نوشت: «اودسا؛ حمله شبانه دیگری از هیولاها.»

شهر بندری اودسا پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین، حدود یک میلیون جمعیت داشت و هم در دفاع از اوکراین و هم در صادرات غلات به کشورهای در حال توسعه نقش حیاتی ایفا می‌کرد. تصاویر تازه‌ای که از این شهر منتشر شده، کلیسای جامع این شهر را نشان می‌دهد که به طور گسترده‌ای تخریب شده است. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس اودسا و بخشی از کلیسای ارتدکس اوکراین وابسته به مسکو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه روز چهارشنبه هم بندر اودسا را هدف حملات هوایی گسترده‌ قرار داده بود. در آن زمان، سرهی براتچوک، سخنگوی ستاد نیروهای مسلح اودسا، این حمله را «عظیم و قدرتمند» خواند و از آن با عنوان «شبی جهنمی» یاد کرد.

این حملات چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین روسیه را از طرح غلات دریای سیاه خارج کرد و مانع تمدید توافقی شد که اجازه می‌داد صادرات غلات اوکراین در زمان جنگ ادامه پیدا کند.

پوتین: ضدحمله اوکراین شکست خورده است

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه در حالی که میزبان الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس بود، گفت که ضدحمله اوکراین شکست خورده است.

به گزارش رسانه‌های روسی، رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به لوکاشنکو که گفت «هیچ ضدحمله‌ای وجود ندارد» پاسخ داد: «وجود دارد، اما شکست خورده است.»

اوکراین ضدحمله موردانتظار خود را از ماه گذشته آغاز کرد، اما در برابر نیروهای روسی که بیش از یک‌ششم خاک این کشور را کنترل می‌کنند، تاکنون تنها دستاوردهای اندکی داشته است.

مارک میلی، ژنرال آمریکایی، روز سه‌شنبه گفته بود که اقدام اوکراین موفقیت‌آمیز خواهد بود اما این نبرد، نبردی طولانی، سخت و خونین است.

دیدار پوتین و لوکاشنکو پس از هشدار روسیه در مورد تجاوز به بلاروس اتفاق می‌افتد. مسکو روز جمعه هشدار داد که هرگونه تجاوز به همسایه و سرسخت‌ترین متحدش حمله به روسیه تلقی می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه پس از اینکه لهستان در اوایل این هفته تصمیم گرفت در واکنش به ورود نیروهای گروه واگنر روسیه به بلاروس، واحدهای نظامی خود را به مرز با بلاروس نزدیک‌تر کند، گفت که مسکو از تمام ابزارهای خود برای واکنش به هرگونه خصومت علیه مینسک استفاده خواهد کرد.

الکساندر لوکاشنکو با اینکه به اوکراین نیرو نفرستاد، در فوریه ۲۰۲۲ به مسکو اجازه داد از خاک بلاروس برای آغاز تهاجم تمام‌عیارش به اوکراین استفاده کند. او  از آن زمان به طور مرتب با پوتین ملاقات کرده است. دو کشور از آن زمان چندین رزمایش مشترک نیز برگزار کرده‌اند. در ماه ژوئن، لوکاشنکو اجازه داد از کشورش به عنوان پایگاهی برای تسلیحات هسته‌ای روسیه استفاده شود؛ اقدامی که غرب به‌طورگسترده آن را محکوم کرد.

بیشتر از جهان