خبرنگار جنگی روسیه در اوکراین کشته شد

مسکو مدعی است که او در حمله اوکراین با تسلیحات خوشه‌ای کشته شد

یک خبرنگار جنگی خبرگزاری دولتی روسیه در جریان جنگ در اوکراین کشته شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این خبرنگار، روستیسلاو ژورالف، زیر حمله اوکراین با توپ و در نزدیکی خط مقدم در منطقه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین کشته شد. در جریان این حمله سه روزنامه‌نگار روس دیگر نیز زخمی شده‌اند. سه خبرنگار زخمی‌شده وضعیت مناسبی ندارند اما در خطر مرگ نیز قرار ندارند. وزارت دفاع روسیه گفت آن‌ها از منطقه خارج شده‌اند و «مراقبت پزشکی لازم را دریافت می‌کنند».

خبرگزاری دولتی روسیه نیز تایید کرد که خبرنگارش هنگام گزارش در روستای پیاتیخاتکی در نزدیکی خط مقدم جنگ کشته شد. این خبرگزاری گفت یکی از فیلم‌بردارانش نیز زخمی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو مدعی است که اوکراین در این حمله از تسلیحات خوشه‌ای استفاده کرده، اما شواهدی در این مورد ارائه نکرده است. اوکراین چند هفته پیش از آمریکا تسلیحات خوشه‌ای دریافت کرد، اما وعده داد که از این تسلیحات تنها برای شکستن صفوف متمرکز سربازان دشمن استفاده کند. تصمیم آمریکا برای ارسال این سلاح‌ها به اوکراین، که از طرف بسیاری از کشورها ممنوع شده‌ است، جنجالی محسوب می‌شود اما دولت بایدن از آن دفاع کرد و آن‌ را ضروری خواند. به گفته سازمان ملل، روسیه خود در طول جنگ بارها از تسلیحات خوشه‌ای استفاده کرده گرچه مسکو این ادعا را رد کرده است.

در صحنه سیاسی روسیه، کشته شدن ژورالف و آنچه استفاده اوکراین از تسلیحات خوشه‌ای دانسته می‌شود باعث اعتراض‌های بسیاری شد. به گزارش رویترز، کنستانتین کوسیاچوف، معاون رئیس مجلس علیا، گفت استفاده از این تسلیحات «غیرانسانی» است و او واشنگتن و کی‌یف را مسئول دانست. لئونید اسلوتسکی، از رهبران حزب «لیبرال دموکرات» (که علیرغم نامش گرایشات راست دارد)، این حمله را «جنایتی هیولاوار» خواند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در توئیتر نوشت: «در این فکرم که افکار عمومی آمریکا در مورد این واقعیت چه فکر می‌کنند که کشورشان تمامی خطوط قرمز اخلاقی را در تلاش بیهوده خود برای نجات حکومت در حال فروپاشی و فاسدِ کی‌یف زیر پا گذاشته است؟»

بیشتر از جهان