آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: در نیروگاه زاپوریژیا هیچ نشانه‌ای از مواد منفجره یا مین دیده نشد

به گفته آژانس، بازدید از سقف رآکتورها و سالن‌های توربین واحد‌های ۳ و ۴ به دلیل نبود امکان دسترسی هنوز انجام نشده، اما در دستور‌کار است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در دیدار از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا - AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین هیچ نشانه‌ای از مواد منفجره یا مین مشاهده نشده است.

با بالا گرفتن نگرانی مقام‌های ‌کی‌یف از بروز یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر بخش‌های مختلف این نیروگاه هسته‌ای را بررسی کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر)، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که بازرسان این نهاد بین‌المللی اوایل ماه جاری میلادی در بازدید‌های جداگانه‌ای از واحدهای ۱ و ۲، و در ادامه در روزهای ۱۷ و ۱۹ ژوئیه به ترتیب از واحدهای ۲ و ۴، ایمنی بخش‌های موردنظر را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است که بازرسان آژانس در هر بازدید به‌دقت اتاق کنترل اصلی، سالن رآکتور، استخر سوخت مصرفی، اتاق کنترل‌ اضطراری، اتاق‌های حاوی محفظه‌های الکترونیکی سامانه‌های ایمنی و همین‌طور سالن توربین‌ها را زیر نظر گرفتند.

از ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کی‌یف بارها درباره خطرات جدی که نیروگاه هسته‌ای زاپورژیا را در جنوب کشور تهدید می‌کند هشدار داده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که شش رآکتور اتمی‌ دارد، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، در کنترل نیروهای نظامی مسکو قرار گرفت. اوکراین و روسیه بارها یکدیگر را متهم کرده‌اند که امنیت نیروگاه زاپوریژیا را به خطر می‌اندازند.

کی‌یف از یک ماه پیش در رشته هشدارهایی تازه، دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه را متهم کرد که قصد اجرای «عملیات تروریستی» در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا دارند. ولودیمیر زلنسکی از جامعه جهانی خواست تا به تحرکات نیروهای نظامی روسیه در اطراف این نیروگاه واکنش نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس در ادامه این بیانیه تصریح کرده است که کارشناسان در مجموعه بازدیدهایی که تاکنون انجام داده‌اند، هیچ نشانه‌ای از وجود مواد منفجره یا مین مشاهده نکرده‌اند. بااین‌حال، این بیانیه می‌افزاید که بررسی‌ها در زمینه امنیت این نیروگاه کماکان ادامه دارد. براساس گزارش آژانس، بازدید از سقف رآکتورها و سالن‌های توربین واحد‌های ۳ و ۴ به دلیل نبود امکان دسترسی هنوز انجام نشده، اما در دستور‌کار است.

وزارت خارجه اوکراین دو هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی ادعا کرد که نظامیان روسی سامانه‌های تسلیحاتی بر روی دست‌کم سه رآکتور این نیروگاه مستقر کرده‌اند و مواد منفجره در نزدیکی این نیروگاه انباشته‌اند.

کی‌یف به جامعه جهانی هشدار داد که با این تحرکات روسیه، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هر لحظه در معرض خطر انفجار قرار دارد؛ آنچه می‌تواند قاره اروپا را با فاجعه هسته‌ای دیگری روبرو کند.

در همین حال، کارشناسان آژانس یک هفته پیش در گزارشی جداگانه نبود نشتی در حوضچه خنک‌کننده اصلی نیروگاه را تایید کرده بودند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته آینده، یک کمیته حقیقت‌یاب را در چارچوب ماموریتی برای کمک به اوکراین و تضمین ایمنی مخازن رادیواکتیو به کی‌یف و خارکیف می‌فرستد. از این مخازن معمولا در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های صلح‌آمیز نظیر پزشکی و صنعت استفاده می‌شود.

تضمین امنیت مخازن رادیواکتیو از دیگر کمک‌های پشتیبانی‌ است که به گفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به درخواست اوکراین انجام می‌شود.

بیشتر از جهان