کمیته سوئد بخشی از فعالیت‌هایش را در افغانستان متوقف کرد

طالبان در اعتراض به آتش زدن قرآن در سوئد، فعالیت نهاد امدادرسان سوئدی را در افغانستان ممنوع کردند

قسمت عمده فعالیت کمیته سوئد در بخش بهداشت و درمان است‌ــ @SAK_Sweden/twitter

در پی دستور رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت کلیه فعالیت‌های کشور سوئد در افغانستان، کمیته سوئد روز چهارشنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که برخی از فعالیت‌هایش را در افغانستان متوقف کرده است.

این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد به منظور کسب مجوز جدید برای از سرگیری فعالیت‌هایش در افغانستان تمام تلاشش را به کار خواهد بست با این حال، تا یافتن راهی برای تعامل با طالبان، از کارکنان خود خواسته است از خانه کار کنند.

فعالیت کمیته سوئد در افغانستان پس از آن متوقف شد که رهبر طالبان در اعتراض به اقدام یک فرد سوئدی عراقی‌الاصل در آتش زدن قرآن در شهر استکهلم پایتخت سوئد، دستور داد کلیه فعالیت‌های مربوط به کشور سوئد در افغانستان ممنوع شود. البته سوئد در حال حاضر هیچ نماینده رسمی و سیاسی در افغانستان ندارد و طالبان با این دستور در واقع فعالیت نهادهای امدادرسان سوئدی را ممنوع کرده‌اند.

کمیته سوئد بیشتر از ۴۰ سال است که در افغانستان فعالیت می‌کند و یک نهاد کاملا غیردولتی و ویژه خدمات بشردوستانه است. این نهاد در بیانیه‌ اخیرش اعلام کرد که در یک سال گذشته، بیش از ۲.۵ میلیون بیمار را در مراکز درمانی خود در افغانستان درمان و برای ۱۳۳ هزار کودک امکان تحصیل در مدارس متعلق به این نهاد را فراهم کرده است.

علاوه بر این، بیشتر از ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت در سال گذشته تحت حمایت کمیته سوئد قرار گرفتند و بیش از هشت هزار شهروند افغانستان هم در ۱۸ استان این کشور با این نهاد کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته سوئد در این بیانیه تاکید کرد که به عنوان یک نهاد غیردولتی، در روابط سیاسی کشورها دخالتی ندارد و کاملا بی‌طرفانه عمل می‌کند. مسئولان این سازمان هتک حرمت به کتاب مقدس مسلمانان را هم «شدیدا» محکوم کردند و گفتند: «کمیته سوئد تمام اعمال هتک حرمت به قرآن کریم را به‌شدت محکوم می‌کند؛ همان‌طور که ما هرگونه تلاش برای ایجاد درگیری یا خصومت بین افراد بر اساس اعتقاد مذهبی، قومیت، ملیت یا هر گونه تقسیم بندی دیگر را محکوم می‌کنیم.»

در این بیانیه تاکید شد که این نهاد در بیشتر از ۴۰ سال فعالیتش در روستاهای افغانستان همواره به اسلام و سنت‌های محلی در این کشور عمیقا احترام گذاشته است

در شرایطی که بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و سازمان ملل متحد هم از کمبود شدید بودجه برای کمک به نیازمندان خبر می‌دهد، منع فعالیت کمیته سوئد سبب می‌شود ده‌ها پروژه امدادرسانی که از این نهاد بودجه می‌گرفتند، متوقف شوند.

بیشتر از جهان