طالبان در واکنش به قرآن‌سوزی فعالیت‌های سوئد در افغانستان را ممنوع کرد

دولت سوئد هیچ‌ فعالیت رسمی در افغانستان ندارد و سفارت این کشور در کابل تعطیل است

معترضان در افغانستان در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد، پرچم این کشور را آتش زدندــ SANAULLAH SEIAMAFP

رژیم طالبان در افغانستان در واکنش به قرآن‌سوزی در سوئد، تمامی فعالیت‌های دولت این کشور در افغانستان را ممنوع اعلام کرد.

در اطلاعیه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که صبح سه‌شنبه ۲۰ تیر برای رسانه‌ها فرستاده شد، آمده است: «پس از آنکه در کشور سوئد به قرآن کریم، کتاب نجات‌‌بخش الله جل‌جلاله توهین و اجازه توهین به عقیده مسلمانان داده شد، تا زمانی که بابت این عمل شوم از مسلمانان طلب عفو نشود، امارت اسلامی به توقف تمامی فعالیت‌های کشور سوئد در افغانستان امر می‌دهد.»

بر اساس اطلاعیه ذبیح‌الله مجاهد، به تمامی نهادهای طالبان دستور داده شده است برای اجرایی کردن فرمان صادرشده اقدام کنند.

طالبان در حالی فعالیت‌های سوئد در افغانستان را ممنوع کرده‌اند که سفارت سوئد در افغانستان تعطیل است و رژیم طالبان و دولت سوئد هم هیچ‌ ارتباط رسمی ندارند. در این میان، کمیته سوئد برای افغانستان که یک نهاد امدادرسان و فعال در زمینه بهداشت و آموزش است، از ۴۰ سال پیش در افغانستان فعالیت می‌کند که هزینه‌ فعالیت‌های این سازمان غیردولتی و مستقل از کمک‌های بشردوستانه مردمی تامین می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگویان طالبان و کمیته سوئد برای افغانستان به تماس‌های مکرر ایندیپندنت فارسی در مورد اینکه آیا با فرمان صادرشده فعالیت این کمیته نیز متوقف شده است یا خیر، پاسخ ندادند.

کمیته سوئد برای افغانستان پیش از این با ابراز نگرانی از قرآن‎‌‌سوزی در سوئد، آن را محکوم کرده و گفته بود که نباید به عقاید و ارزش‌های مردم توهین شود.

 چند سالی است که یک سیاستمدار راست‌گرای دانمارکی‌ــ‌سوئدی به نام راسموس پالودان با برگزاری تجمع‌هایی در شهرهای بزرگ سوئد، قرآن آتش می‌زند. اخیرا هم یک مرد با اصالت عراقی در روز عید قربان مقابل مسجد شهر استکهلم، پایتخت سوئد، قرآن آتش زد. این اقدام با اعتراض‌ گسترده‌ جوامع مسلمان روبرو شد. یکشنبه گذشته هم صدها نفر از مسلمانان ساکن سوئد با برپایی تجمعی در شهر مالمو در جنوب سوئد، قرآن‌سوزی را محکوم کردند و از دولت این کشور خواستند مانع تکرار این اقدام شود.

مقام‌های دولت سوئد نیز تاکنون چندین بار در پیام‌هایی، قرآن‌سوزی را به عنوان یک عمل اهانت‌آمیز به عقاید مردم محکوم کرده‌اند. بر اساس یک گزارش تلویزیون دولتی سوئد، اخیرا دست‌کم سه مورد درخواست آتش زدن کتاب‌های مقدس به پلیس سوئد رسیده است. در یکی از موارد، زنی ۵۰ ساله درخواست کرده است که قرآن را مقابل مسجد شهر استکهلم آتش بزند. مردی هم تقاضا کرده که تورات را مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم به آتش بکشد و مرد دیگری هم خواسته است همه کتاب‌های مقدس را در میدانی در شهر استکهلم بسوزاند.

پلیس سوئد تاکنون به هیچ یک از این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده است.

بیشتر از جهان