ممنوعیت فعالیت سوئد در افغانستان؛ کمیته سوئد با طالبان گفت‌وگو می‌کند

در بیانیه کمیته سوئد آمده است که کمیته سوئد نهاد دولتی نیست و در رابطه با حکومت‌ها و مسائل سیاسی مستقل و بی‌طرف است و هتک حرمت به قرآن را به‌شدت محکوم می‌کند

خدمات درمانی کمیته سوئد در افغانستان -SAMIULLAH TAYEB

پس از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تمامی فعالیت‌های حکومت سوئد در افغانستان در واکنش به قرآن‌سوزی، کمیته سوئد برای افغانستان روز سه‌شنبه ۲۰ تیر (۱۱ ژوئیه) اعلام کرده است که به‌دنبال گفت‌وگو با طالبان است.  

در بیانیه این کمیته آمده است که این کمیته با طالبان گفت‌وگو خواهد کرد تا بفهمد که آیا دستور ممنوعیت فعالیت‌های سوئد در افغانستان بر این کمیته هم تاثیر می‌گذارد یا خیر. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت پس از آنکه اجازه توهین به قرآن و عقیده مسلمانان در سوئد داده شد و تا زمانی‌که به‌دلیل این موضوع از مسلمانان طلب بخشش نشود، تمام فعالیت‌های کشور سوئد در افغانستان متوقف می‌شود.  

در بیانیه کمیته سوئد آمده است که کمیته سوئد نهاد دولتی نیست و در رابطه با حکومت‌ها و مسائل سیاسی مستقل و بی‌طرف است و هتک حرمت به قرآن را به‌شدت محکوم می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه ذکر شده است: «کمیته سوئد تمام اعمال هتک حرمت به قرآن کریم را به‌شدت محکوم می‌کند، همان‌طور که ما هر گونه تلاش برای ایجاد درگیری یا خصومت بین افراد بر اساس عقاید مذهبی، قومیت، ملیت یا هر گونه تقسیم‌بندی دیگری را محکوم می‌کنیم.» 

در این بیانیه آمده است که کمیته سوئد برای بیش از ۴۰ سال با همکاری نزدیک جمعیت روستایی و با احترام به اسلام و سنت‌های محلی در افغانستان کار کرده است. 

در این بیانیه ذکر شده است: «کمیته سوئد یک سازمان غیردولتی است که در سال ۱۹۸۰ به‌عنوان یک جنبش همبستگی از مردم به مردم و برای حمایت از حق تعیین سرنوشت افغان‌ها تاسیس شد. این کمیته از طرف طیف وسیعی از اهداکنندگان تامین مالی می‌شود.» 

بر اساس آمار کمیته سوئد برای افغانستان، طی سال گذشته ۲۰۵ میلیون بیمار در مراکز درمانی در استان‌های میدان وردک و نورستان تحت درمان و بیش از ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت مورد حمایت قرار گرفتند و ۱۳۳ هزار کودک در مکاتب آموزش‌ دیدند. 

کمیته سوئد حدود هشت هزار کارمند در ۱۸ استان دارد و همچنان بر ادامه حمایت از شهروندان افغانستان تاکید کرده است. 

با روی کار آمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان، سوئد سفارت خود را در این کشور تعطیل کرده است و هیچ ارتباطی با حکومت طالبان ندارد، اما نهادهای امدادرسان سوئدی در افغانستان مشغول فعالیت‌اند. 

بیشتر از جهان