ده‌ها میلیون تن دیگر در جهان به زیر خطر فقر کشیده شدند

بر اساس معیارهای سازمان ملل متحد، درآمد روزانه کمتر از ۳ دلار و ۶۵ سنت «خط فقر» محسوب می‌شود

Hussein FALEH / AFP

یافته‌های کارشناسان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که فقط در سه سال گذشته، ۱۶۵ میلیون تن در سراسر جهان به زیر خط فقر کشیده شده‌اند. همه‌گیری ویروس کرونا و شروع جنگ در اوکراین از عوامل اصلی گسترش فقر در جهان دانسته شده است.

بر اساس معیارهای سازمان ملل متحد، درآمد روزانه کمتر از ۳ دلار و ۶۵ سنت «خط فقر» محسوب می‌شود.  

روزنامه واشنگتن‌ پست روز جمعه ۱۴ ژوییه (۲۳ تیر) در گزارشی بر اساس تازه‌ترین داده‌های برنامه توسعه سازمان ملل متحد نوشت: «برخی از فقیرترین کشورهای جهان در اثر پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا و شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین متحمل سریع‌ترین رشد تورمی در چهار دهه گذشته بوده‌اند.»

بر اساس یافته‌های این گزارش، بسیاری از کشورهای در حال‌ توسعه با بهره‌های سنگین غرق در بدهی‌های مالی شده‌اند و از عهده تامین هزینه‌های تحصیل، دارو، و دیگر خدمات اجتماعی شهروندان برنمی‌آیند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ده‌ها دولت، بیشتر در آفریقا و خاورمیانه، بیش از دوبرابر هزینه‌ای که صرف آموزش و بهداشت و خدمات اجتماعی می‌‌‌‌کنند صرف بازپرداخت بدهی‌ به بانک‌ها می‌کنند.

به‌ گفته آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، تداوم چنین وضعیتی به این معنا است که کشورهای فقیر منابع مالی لازم برای پرداختن حقوق آموزگاران یا استخدام پزشکان و پرستارها ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سازمان ملل متحد از رهبران کشورهای ثروتمند خواسته‌‌اند تا در نشست آتی سران گروه ۲۰ بر سر توقف پرداخت بدهی‌های کشورهای فقیر توافق کنند. این نشست قرار است در ماه سپتامبر در دهلی برگزار شود.

برآوردهای کارشناسان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که برای بیرون آوردن ۱۶۵ میلیون انسان از زیر خط فقر به حدود ۱۴ میلیارد دلار نیاز است. این رقم فقط کسری از یک‌درصد کل اقتصاد جهان است.

به‌ نوشته واشنگتن‌ پست، هرچند سال‌ها است که کارشناسان سازمان ملل درباره ضرورت کاهش بار بدهی‌های کشورهای فقیر هشدار داده‌اند، فقط چهار کشور عضو گروه ۲۰ اقدامات حمایتی را برای کمک به کشورهای فقیر در دستور کار قرار داده‌اند. 

به‌ گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، یکی از مشکلات اصلی در کاهش بدهی‌های کشورهای فقیر این است که ۶۳ درصد بدهی‌ها آن‌ها به بانک‌ها یا دیگر موسسه‌های خصوصی است.

بیشتر از اقتصاد