موضع نامشخص روسیه در مورد تمدید توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه

روسیه گفته است فقط در صورتی با تمدید توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه موافقت خواهد کرد که شروط مورد نظر ‏مسکو در اجرای آن برآورده شود

خبرگزاری اینترفکس روسیه روز جمعه به‌نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گزارش داد که روسیه درباره تمدید قرارداد انتقال غلات از طریق دریای سیاه هیچ اظهار نظری نکرده است. 

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته بود که با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، درباره تمدید قراردادی که امکان صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را فراهم می‌کند توافق دارد. 

برخی رسانه‌ها گفته‌های اردوغان را این گونه تفسیر کردند که توافقی برای تمدید این توافق، که روز دوشنبه منقضی می‌شود، حاصل شده است. 

روسیه گفته است فقط در صورتی با تمدید توافق صادرات غلات از طریق دریای سیاه موافقت خواهد کرد که شروط مورد نظر مسکو در اجرای آن برآورده شود. 

پیش‌تر در روز پنجشنبه، کمیسیون اروپا گفت که برای تمدید توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه به سازمان ملل متحد و اوکراین کمک می‌کند. یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که کمیسیون اروپا برای «بررسی تمام راه‌حل‌ها» آماده است. 

اتحادیه اروپا و ترکیه در ژوییه ۲۰۲۲ طرح توافق دریای سیاه را پیشنهاد دادند و میان اوکراین و روسیه میانجیگری کردند تا برای مقابله با بحران جهانی تامین مواد خوراکی، این توافق حاصل شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، کارکرد زنجیره تامین غلات تولید اوکراین از بندرهای آن کشور مختل شد. اوکراین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات مصرفی جهان است. 

شبکه خبری رویترز روز چهارشنبه به‌نقل از منابع آگاه نوشت که اتحادیه اروپا در حال بررسی وصل کردن یک شرکت تابع بانک کشاورزی روسیه به شبکه پرداخت بین‌المللی سوییفت است تا امکان معامله غلات و کود فراهم شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز سه‌شنبه در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیشنهاد کرد که مسکو اجازه دهد تا قرارداد صادرات غلات از راه دریای سیاه برای چند ماه دیگر ادامه یابد. 

گوترش روز پنجشنبه در جریان بازدید از بروکسل به خبرنگاران گفت که هنوز پاسخی از روسیه دریافت نکرده است. او گفت که نامه او به پوتین حاوی «پیشنهادهای مشخص» است و ابراز امیدواری کرد که مسکو اجازه دهد یک گام مثبت به جلو برداشته شود. 

پوتین روز پنجشنبه به تلویزیون دولتی روسیه گفته بود که نامه‌ای از گوترش دریافت نکرده است و گفت که سازمان ملل متحد تا کنون نتوانسته است راه حل رضایت‌بخشی پیشنهاد دهد. 

بیشتر از جهان