تلاش سازمان ملل برای تمديد توافق صادرات غلات اوکراین

اوکراین و روسیه، تامین کنندگان کلیدی گندم، جو، روغن آفتابگردان و دیگر مواد غذایی در سطح جهان‌اند

مقام‌های ارشد سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، در تلاش برای تمديد توافق صادرات غلات اوکراین، از نمایندگان روسيه در ژنو ميزبانی کردند. هدف اصلی این دیدار و گفت‌وگو،‌ جلوگيری از افزايش قيمت‌های جهانی مواد غذايی است.

سازمان ملل متحد و ترکيه در ژوئيه ۲۰۲۲ بين اوکراین و روسیه ميانجيگری کردند و به توافقی در زمینه صادرات غلات دست یافتند. بر اساس این توافق، اوکراین، صادرکننده کليدی غلات جهان، می‌تواند به صادرات غذا و کود، از سه بندر خود در دريای سياه ادامه دهد.

اين توافق ۱۲۰ روزه که به کاهش قيمت‌های جهانی مواد غذايی کمک کرد، نوامبر گذشته تجديد شد. این دوره روز شنبه آینده منقضی می‌شود.

ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، و مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی، از هیات مذاکره‌کننده روسیه به رهبری سرگی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو میزبانی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هيچ‌یک از مقام‌هایی که در این گفت‌وگو حضور داشتند، با خبرنگاران درباره جزئیات مذاکرات صحبت نکردند.

اوکراین و روسیه، تامین کنندگان کلیدی گندم، جو، روغن آفتابگردان و دیگر مواد غذایی در سطح جهان‌اند و صادرکننده غلات به کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا که در آن میلیون‌ها نفر به غذای کافی دسترسی ندارند.  

روسیه پیش از شروع جنگ در اوکراین، بزرگ‌ترین صادرکننده کود در جهان بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافته و نگرانی‌های مربوط به بحران گرسنگی را در کشورهای فقیرتر، بیشتر کرده است. 

توافق صادرات غلات اوکراین شامل بازرسی دریایی محموله‌ها با همکاری مقام‌های سازمان ملل متحد، روسیه، اوکراین و ترکیه است. با اجرای این توافق، آن‌ها مطمئن می‌شوند که محموله‌ای جز غذا، مثلا سلاح، صادر نمی‌شود. 

با وجود این توافق، صادرات غلات اوکراین کاهش یافته است. از سپتامبر ۲۰۲۲، عملیات بازرسی کشتی‌های تحت این توافق به شدت کاهش یافته است. منتقدان غربی، روسیه را متهم می‌کنند که بازرسی‌ها را به تاخیر می‌اندازد. مسکو این ادعا را رد می‌کند.

بیشتر از جهان