طالبان در واکنش به سوزاندن قرآن در سوئد، تفاهم‌نامه همکاری با نهادهای سوئدی را امضا نکرد

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان فهرست هفت نهاد امداد‌رسان را منتشر کرد و گفت با آن‌ها تفاهم‌نامه همکاری منعقد نمی‌کند

آتش زدن قرآن در روز عید قربان در سوئد، خشم مسلمانان را در بسیاری از کشورهای اسلامی برانگیخت - RIZWAN TABASSUM / AFP

وزارت کار و امور اجتماعی رژیم طالبان، روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به‌دلیل اینکه دولت سوئد به قرآن‌سوزی در این کشور مجوز داده است، تفاهم‌نامه‌های همکاری با نهادهای سوئدی در افغانستان را امضا نمی‌کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «انجام این گناه جبران‌ناپذیر از سوی کشور سوئد، احساسات مسلمانان در سراسر جهان را جریحه‌دار کرده است.» این وزارتخانه اعلام کرد به همین دلیل‌، تفاهم‌نامه‌ همکاری با نهادهای سوئدی یا نهادهایی که از دولت سوئد بودجه می‌گیرند را امضا نمی‌کند.

در این بیانیه نام هفت نهاد که از دولت سوئد بودجه می‌گیرند و درخواست امضای تفاهم‌نامه همکاری درزمینه خدمات بشردوستانه در افغانستان را داشته‌اند منتشر شده است.

این در حالی است که دولت سوئد هیچ نهاد رسمی در افغانستان ندارد و کمیته سوئد یک نهاد کاملا غیردولتی و غیرانتفاعی است که درزمینه امور بشردوستانه به‌ویژه بهداشت و آموزش فعالیت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبری طالبان پیش‌ازاین نیز به دلیل صدور مجوز قرآن‌سوزی در کشور سوئد، دستور منع فعالیت همه نهادهای این کشور در افغانستان را صادر کرده بود. اکنون وزارت کار و امور اجتماعی این گروه نیز با پیروی از این دستور، اعلام کرده است که تفاهم‌نامه‌های همکاری با این نهادها را رد می‌کند.

این قهر و خشم طالبان در برابر کمیته سوئد -به‌عنوان یک نهاد امدادرسان- در حالی اوج گرفته است که سازمان‌های امدادرسان به‌ویژه نهادهای سازمان ملل متحد، از کمبود شدید بودجه و کاهش کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خبر داده‌اند. این نهادها در روزهای اخیر بارها درباره عواقب ناگوار کاهش کمک‌های بشردوستانه بر زندگی نزدیک به ۳۰ میلیون انسان نیازمند در افغانستان هشدار دادند.

رهبری طالبان نیز پیوسته از کشورهای جهان می‌خواهند که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را متوقف نکنند و به مردم این کشور در این مرحله دشوار کمک کنند، اما متوقف کردن فعالیت یکی از قدیمی‌ترین نهادهای غیردولتی کمک‌رسان در افغانستان را فقط به‌دلیل جریحه‌‌دار کردن احساسات دینی و مذهبی مردم، ضروری می‌دانند.

طالبان سال گذشته نیز در واکنش به سوزاندن قرآن به‌دست یک کنشگر سیاسی دانمارکی در سوئد، تظاهرات گسترده به راه انداختند و دولت سوئد را محکوم کردند. این بار، پس‌ازآن که یک شهروند عراقی‌الاصل سوئدی در روز عید قربان، کتاب قرآن را مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم، پایتخت سوئد، آتش زد، طالبان واکنش‌های شدیدی نشان دادند و از دولت سوئد خواستند که فورا برای صدور مجوز چنین عملی، عذرخواهی کند.

بیشتر از جهان