در اعتراض به آتش زدن قرآن، اعزام سفیر جدید جمهوری اسلامی به سوئد منتفی شد

سازمان همکاری کشورهای اسلامی امروز نشستی اضطراری را در جده عربستان برگزار می‌کند تا درباره اتخاذ واکنشی واحد نسبت به آتش زدن قرآن در سوئد تصمیم‌گیری شود

امیرحسین عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه یازدهم تیرماه، اعلام کرد که در اعتراض به آتش زدن قرآن به دست یک شهروند عراقی در سوئد، تهران فعلا از اعزام سفیر جدید به سوئد منصرف شده است.

او روز یکشنبه در توییتی نوشت:«روز گذشته با همکارم آقای حجت‌الله فغانی سفیر جدید کشورمان در سوئد به تفصیل صحبت کردیم و ایشان نیز گزارشی از آخرین وضعیت حوزه ماموریت خود ارائه کردند. علی‌رغم پایان مراحل اداری فعلا روند اعزام سفیر به سوئد به علت اقدام دولت این کشور در صدور مجوز جسارت به ساحت قرآن کریم متوقف شد.»

این تصمیم درحالی اتخاذ شده است که روز گذشته دهم تیرماه و دو روز پس از آتش زدن کتاب مقدس مسلمانان در استکهلم سوئد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در دیدار با حجت‌الله فغانی که به‌عنوان سفیر جدید ایران در سوئد انتخاب شده است، به «سابقه کهن مناسبات ایران و اروپا و تعاملات ۴۰۰ ساله ایران با سوئد» اشاره کرده بود و همچنین بر «ضرورت مدیریت روابط و تمهید بستر‌های مناسب برای ارتقای بیش‌ازپیش مناسبات با این کشور در تمام زمینه‌های مورد علاقه و نفع مشترک» تاکید کرد.

حالا خبرگزاری ایرنا خبر توصیه‌های امیرعبدالهیان به سفیر جدید ایران در سوئد را از روی وب‌سایت خود حذف کرده است، اما نسخه‌های دیگر آن همچنان در خبرگزاری‌های دیگر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد تصمیم وزارت امور خارجه ایران برای توقف اعزام سفیر به سوئد، به‌دلیل دستور فوری مقام‌های بالاتر در نظام جمهوری اسلامی رخ داده باشد.

سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی که پس از سفر به سوئد، شهروند این کشور شد، روز پنجشنبه هشتم تیرماه و هم‌زمان با عید قربان مسلمانان، در میدان مدبورجارپلاتسن در مرکز شهر استکهلم، پایتخت سوئد، مقابل مسجد اصلی این شهر صفحات قرآن را پاره کرد و سپس آن را آتش زد. او اعلام کرد که این کار را در اعتراض به رسوم وجزئیات دین اسلام و به دلیل نفرتش از دین مردم زادگاهش انجام داده است.

او همچنین در مصاحبه با یک روزنامه سوئدی اعلام کرده است که طی یک هفته آینده قصد دارد پرچم عراق و نسخه‌ای دیگر از قرآن را نیز مقابل ساختمان سفارت عراق در استکهلم آتش بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس سوئد پیش‌تر با درخواست انجام این اقدام مخالفت کرده بود، اما درنهایت دادگاه سوئد به‌دلیل «پایبندی به آزادی بیان» اجازه انجام آن را داد.

در اعتراض به این اتفاق، بسیاری از مقامات کشورهای مسلمان در جهان علیه سوئد بیانیه صادر کردند و سفیران خود را از این کشور فراخواندند. همچنین تظاهرات پرشماری در کشورهای پاکستان و افغانستان علیه تصمیم جوان عراقی برگزار شد و در عراق، هم‌وطنان سلوان مومیکا به ساختمان سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد: «توهین به مقدسات مسلمانان و آتش زدن قرآن در سوئد اقدامی زشت و تحریک‌آمیز است» و «آنکارا به این اقدام موهن به شدیدترین شکل واکنش نشان خواهد داد.»

همچنین سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، روز یکشنبه دوم ژوئیه، سوزاندن قرآن در سوئد را اقدامی تحریک‌آمیز خواند و گفت که این کار، «به‌هیچ‌وجه منعکس‌کننده نظرات این اتحادیه نیست و نژادپرستی و بیگانه‌هراسی جایی در اروپا ندارد.»

اتحادیه اروپا در ادامه، ورود معترضان به سفارت سوئد در بغداد را محکوم کرد و خواستار آرامش و خویشتن‌داری معترضان شد.

پیش‌ازاین، مقتدی صدر، روحانی برجسته و شیعه در عراق که رهبر گروه سیاسی صدر است، در واکنش به سوزاندن قرآن در سوئد خواستار استرداد فوری عامل این اقدام و محاکمه او در عراق شد. صدر همچنین از شهروندان عراقی خواست پرچم‌های منسوب به همجنس‌گرایان را آتش بزنند.