جنتی با یک هفته تاخیر سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کرد

آتش زدن قرآن، تظاهرات اعتراضی مسلمانان را در پی داشت

بر اساس قانون آزادی بیان هر فرد اجازه دارد آزادانه نظرات خود را بیان کند- عکس از خبرگزاری فرانسه

احمد جنتی،‌ دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری ایران، با چند روز تاخیر قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم کرد.

هفته گذشته و در ادامه برگزاری تظاهرات ضد اسلامی در شهر مالموی سوئد، «راسموس پالودان» رهبر یک گروه افراطی دانمارکی، قصد داشت که یک قرآن را آتش بزند. در ادامه برخی از هواداران او این کار را انجام دادند و اعضای یک گروه راستگرا نیز قرآن را لگدکوب کردند.

پیشتر او از پلیس سوئد درخواست برپایی تظاهراتی ضد اسلامی کرده بود و پلیس سوئد به مدت دو هفته نمی‌دانست که آیا می‌تواند اجازه تظاهرات را صادر کند یا خیر. نهایتا مجوز برای تظاهرات صادر نشد. آقای پالودان که سوئد را به مقصد دانمارک ترک می‌کرد، به مدت دو سال از ورود به خاک سوئد منع شد.

در پی انتشار این فیلم، صدها نفر از مسلمانان اقدام به تظاهرات و مقابله با پلیس کردند. تعدادی از آنها نیز دست به اعمال خشونت آمیز زدند. یکی از تظاهرکنندگان می‌گفت که آنها نباید فکر کنند که حق دارند این کار را انجام دهند. این مغایر با حقوق مدنی ماست. در پی این اقدامات، برخی از امامان جمعه در «مالمو» این عمل را تقبیح و محکوم کردند.

پلیس نیز اعلام کرد که در این رابطه چند نفر دستگیر شده‌اند. برخی از سیاست‌مداران سوئدی معتقدند که سوئد یک کشور آزاد است و هر کس حق آزادی بیان را دارد. اما اینکه قرآن را مقابل یک مسجد بسوزاند، باید از بحث آزادی بیان تفکیک شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال پس از یک هفته و در حالی که بسیاری از کشورها و شخصت‌های مسلمان واکنش نشان داده‌اند، احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان در بیانیه‌ای این عمل را محکوم کرد.

موضع‌گیری‌های دوگانه جمهوری اسلامی در قبال مسلمانان اویغور در چین و موضع‌گیری‌های این چنین، نشان می‌دهد که رفتار سیاسی بر ادعای اسلامی برای حکومت ایران ارجحیت دارد. این در حالی است که هواداران علی خامنه‌ای او را رهبر مسلمین جهان می‌خوانند.

بیشتر از