شکر نرخ‌‎های مصوب را پشت سر گذاشت

گزارش‌های میدانی از فروش یک کیلو شکر سفید به قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان حکایت دارد

اثر گرانی‌ها در زندگی روزمره مردم ایران ملموس است‌ــ اقتصادآنلاین

هم‌زمان با افزایش غیررسمی قیمت برخی از کالاهای خوراکی در ماه‌های اخیر، رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که بهای شکر نیز برای دومین بار در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

قیمت شکر اواخر اردیبهشت‌ماه افزایش یافت و از کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان رسید اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که نرخ‌های مصوب رعایت نمی‌شوند و بهای هر یک کیلو شکر در فروشگاه‌ها از حدود ۳۲ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۷ هزار تومان هم می‌رسد.

وب‌سایت تجارت‌نیوز در پیوند با همین موضوع نوشت که بهای هر کیلو شکر سفید فله‌ در بازار تا ۴۰ هزار تومان هم رسیده است. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز افزایش قیمت شکر در بازار را تایید کرد اما مدعی شد که دولت ابراهیم رئیسی از واردات و تولید این محصول حمایت و برای آن مالیات یک‌درصدی تعیین کرده است.

تسنیم ضمن ادعای «تلاش» دولت برای ثابت نگه‌ داشتن قیمت شکر، اذعان کرد که در حال حاضر شکر با بسته‌بندی ۷۰۰ گرمی به نرخ ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود و بهای شکر دو کیلو و ۷۰۰ گرمی تا ۹۷ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است از آنجا که شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی نرخ مصوب دارد، شرکت‌های بسته‌بندی شکر با تغییر وزن بسته‌ها، این محصول را با «نرخ دلخواه» خود می‌فروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی و رسانه‌های حکومتی همواره توپ گران‌ شدن بهای کالاهای اساسی را به زمین تولیدکنندگان و فروشندگان می‌اندازند و آن‌ها را به گران‌فروشی متهم می‌کنند اما تولیدکنندگان می‌گوید هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش یافته است و ادامه روند کنونی با قیمت‌های دستوری دولت برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

فروشنده‌ها نیز مالیات‌های سنگین دولت را یادآور می‌شوند و می‌گویند به‌رغم اینکه کاسبی آن‌ها با کسادی کامل روبرو است، باید مبالغ‌ هنگفتی را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.

مرتضی افقه، اقتصاددان، به‌تازگی در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب به اخذ مالیات‌های سنگین از مردم اعتراض کرد و گفت: «آقایان مدعی بودند که بدون وصل کردن سفره مردم به تحریم‌ها می‌توانند کشور را اداره کنند، الان مشخص شد منظورشان دست بردن در جیب مردم با افزایش مالیات است.»

او با بیان اینکه مردم هزینه ناکارآمدی دولت را با مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: «برای این‌گونه موارد و دست بردن در جیب مردم به کشور‌های توسعه‌یافته استناد می‌کنند اما آن طرف قضیه را نمی‌گویند که آنجا سطح رفاه نیز متناسب با مالیات‌ها بالا است.»

روند فزاینده بهای مواد غذایی در حالی ادامه دارد که مقام‌های حکومتی پیوسته ادعای کنترل تورم و رشد تولید را مطرح می‌کنند؛ به‌رغم این ادعاها مردم ایران نتیجه ملموس گرانی‌ها را در زندگی روزمره خود مشاهده می‌کنند.

در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز از نیم میلیون تومان بیشتر است، مرغ نیز با قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. انواع لبنیات نیز پس از افزایش قیمت شیر خام گران‌تر شدند؛ به‌ طوری‌ که بهای یک بسته ۵۰۰ گرمی پنیر در حال حاضر حدود ۸۱ هزار تومان است.

افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی در حالی ادامه دارد ‌که دستمزد کارگران و حداقل‌بگیران جامعه از هشت میلیون تومان در ماه فراتر نمی‌رود. خبرها نیز از رسیدن نرخ سبد معیشت به ۳۰ میلیون تومان حکایت دارد.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اذعان کرده بود که تعداد جمعیت فقیر ایران طی یک دهه ۳۰ درصد بیشتر شده‌ است و ۳۰ درصد جمعیت ایران نیز بر اساس معیارهای بسیار حداقلی، فقیر محسوب می‌شوند.