جمهوری اسلامی حدود ۱۸ هزار مهاجر افغان را اخراج کرد و به طالبان تحویل داد

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی: با اتباع خارجی که غیرقانونی وارد ایران شوند، برخورد قاطع صورت می‌گیرد

در ۱۰ روز گذشته، نزدیک به ۱۸ هزار مهاجر افغان در شهرهای مختلف بازداشت و از ایران اخراج شدندــ MOHAMMAD JAVADZADEHIRANIAN RED CRESCENTAFP

در ادامه سختگیری‌های جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان، سردار مجید شجاع، فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی ایران روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه (۱۲ ژوییه)، اعلام کرد که در ۱۰ روز اخیر، ۱۷ هزار و ۹۲۶ شهروند افغانستان از طریق هنگ مرزی تایباد از ایران اخراج شده‌اند.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی که در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد، افزود: «مرزبانان و پلیس در راستای برخورد با حضور غیرقانونی اتباع خارجی در کشور این تعداد از اتباع غیرمجاز را شناسایی کردند.» به گفته او، مرزبانان هنگ مرزی تایباد طی ۱۰ روز گذشته این مهاجران غیرقانونی را از طریق مرز دوغارون به نماینده کشور افغانستان [طالبان] تحویل داده‌اند.

این مقام ایرانی در حالی از تحویل دادن مهاجران غیرقانونی افغان به طالبان خبر می‌دهد که بسیاری از این افراد به دلیل مشاغلی که در گذشته داشتند و از ترس انتقام‌جویی طالبان، به ایران پناه برده بودند. بسیاری از این مهاجران تازه‌وارد نظامیان پیشین، اعضای گروه‌های مسلح مردمی ضدطالبان همسو با دولت پیشین و نیز کارمندان رسانه‌‌ها یا فعالان حقوق بشرند که پس از سلطه طالبان بر افغانستان ماندن در کشور خود را امن نمی‌دانستند و به ایران مهاجرت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته روند اخراج مهاجران افغان را همچنان به طور پیوسته ادامه داده است. فرمانده مرزبانی خراسان رضوی هم در صحبت‌های اخیرش با رسانه‌ها تاکید کرد: «با اتباع خارجی که غیرقانونی وارد ایران شوند، برخورد قاطع صورت می‌گیرد.»

در ماه‌های اخیر در خصوص دستورهای سختگیرانه مقام‌های محلی دولت جمهوری اسلامی برای مهاجران افغان از اخراج کودکان از مدارس گرفته تا اخاذی از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان و اخراج کارگران افغان از کارگاه‌ها، گزارش‌های متعددی منتشر شده است. در یکی از تازه‌ترین موارد، اتاق اصناف استان فارس در نامه رسمی به همه مغازه‌دارها دستور داده است که کارگران افغان خود را اخراج کنند. در پی این دستور، شهرداری ده‌ها مغازه متعلق به افغان‌ها یا آن‌هایی را که کارگر افغان داشتند، پلمپ کرد.

در همین حال، میکائیل سلمانی، شهردار اقبالیه قزوین، هم روز یکشنبه ۱۸ تیر مدعی شد که مهاجران افغان احتمالا می‌توانند منبع «تهدیدهای بهداشتی و امنیتی» باشند. او تاکید کرد که این موضوع را با معاون سیاسی استانداری و اداره کل اتباع خارجی نیز در میان گذاشته است.

بیشتر از جهان