مقام ایرانی: مهاجران افغانستان احتمالا منبع تهدیدهای بهداشتی و امنیتی‌اند

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال حضور مهاجران افغان، اظهاراتی مطرح کرده‌اند که واکنش‌برانگیز و در عین حال «تبعیض‌آمیز» توصیف می‌شود

یک کارگر افغان در ایران در حال ملاقات با نماینده آژانس پناهندگان نروژ - AFP/NRC

میکائیل سلمانی، شهردار اقبالیه قزوین، یکشنبه، ۱۸ تیر (۹ ژوئیه)، ادعا کرد که بیشتر مهاجران افغان در ایران، احتمالا می‌توانند منبع «تهدیدات بهداشتی و امنیتی» باشند، و این موضوع را به معاون سیاسی استانداری و اداره کل اتباع بازتاب داده است. 

به گزارش رسانه‌های وابسته جمهوری اسلامی ایران، سلمانی گفت که آماری رسمی از نحوه و میزان اسکان مهاجران افغان در اختیار ندارد، اما بر اساس آمار غیر رسمی، ۱۴ الی ۱۵ هزار نفر مهاجر افغان در شهر اقبالیه سکونت دارند و اهل تسنن‌اند.  

شهردار اقبالیه با اشاره به حضور گسترده مهاجران افغان در این شهر، گفت که اداره کل اتباع، بودجه بیشتری به آن اختصاص داده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «با توجه به وجود افاغنه، میزان هزینه‌ای که از طرف اداره کل اتباع ارائه می‌شود، برای شهرهای مختلف افزایش یکسان و حدود ۲۵ درصدی صورت گرفته است. شهرداری اقبالیه درجه هفت است؛ سال گذشته بودجه وصول شد و امسال هم وصول خواهد شد.» 

او از شهروندان مهاجر افغانستان در ایران با ‌عبارت «افاغنه» نام برد و جزئیات بیشتری در مورد حضور آنان در شهر اقبالیه ارائه نکرد.  

با تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و افزایش مهاجرت شهروندان افغان به ایران، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال حضور مهاجران افغان، اظهاراتی مطرح کرده‌اند و می‌کنند که واکنش‌برانگیز، و در عین حال «تبعیض‌آمیز» توصیف می‌شود.  

علی‌اکبر زارعی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم، خرداد گذشته به مهاجران افغان هشدار داد که رعایت نکردن حجاب اجباری، خطر اخراج آن‌ها را در پی دارد.   

او همچنین گفت که رعایت نکردن حجاب اجباری، به قطع شدن خدمات اجتماعی آنان خواهد انجامید.  

مهدی نادری، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری اصفهان، اردیبهشت گذشته گفت که به‌کارگیری اتباع خارجی در مراکز تولید، بسته‌بندی و فروش مواد غذایی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. 

او تاکید کرد که به‌کارگیری اتباع خارجی فقط باید در مشاغل سخت باشد و این افراد نباید در مراکز مرتبط با مواد غذایی، گلخانه‌ها، فروشگاه‌ها و اصناف مربوطه استخدام شوند.   

شمار چشمگیری از مهاجران افغان در ایران زندگی می‌کنند. بنا به آمار نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران، هم‌اینک چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در ایران سکونت دارند.   

بیشتر مهاجران افغان در ایران، به کارهای شاقه‌ اشتغال دارند و با کمترین دستمزد کار می‌کنند. بسیاری از آنان فاقد مدارک اقامت قانونی‌اند و به همین دلیل، از بسیاری از حقوق‌ خود محروم‌اند و حتی برخی از کودکان آنان نمی‌توانند در مدرسه ثبت‌نام کنند.  

اوایل ماه جاری خورشید وبسایت دیده‌بان حقوق بشر ایران ادعا کرد که برخی از مدارس برای ثبت‌نام کودکان مهاجر افغان، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به‌ صورت غیرقانونی دریافت می‌کنند. در این گزارش، این پول «رشوه» نامیده شده است که زیر عنوان «کمک به مدرسه» و «هزینه‌های جاری»، از والدین کودکان مهاجر افغان گرفته می‌شود.