قهرمان شطرنج ایران از بازی برای کشورش خودداری می‌کند

تبعیض علیه ورزشکاران ایرانی نابغه شطرنج ایران را ناچار به جلای وطن کرد

علیرضا فیروزجاه استاد بزرگ شطرنج ایران - عکس از فرارو

قهرمان شطرنج ایران به خاطر تحریم غیررسمی ‌ایران علیه رقابت با بازیکنان اسرائیلی، از بازی برای ایران خودداری کرده است.

به گزارش آژانس‌های خبری ایران در روز سه شنبه، علیرضا فیروزجا، که در رده بازیکنان شطرنج جهان در مقام دوم قرار دارد، همچنین گفته است قصد دارد تغییر تابعیت بدهد.

او دومین شخصیت ورزشی ایران در ماه‌های اخیر است که در ارتباط با فشارهای مقامات ایران بر ورزشکاران ایرانی، برای تحریم رویارویی با رقبای اسرائیلی در صدد تغییر تابعیتش بر می‌آید.

فدراسیون جهانی جودو در ماه مارس جمهوری اسلامی ‌را از شرکت در رقابت‌های بین المللی محروم کرد. این نهاد بین‌المللی می‌گوید ایران تنها زمانی اجازه بازگشت به رقابت‌ها را خواهد داشت که تضمین بدهد ورزشکارانش اجازه دارند به مصاف رقبای اسرائیلی‌شان بروند.

مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران، به خبرگزاری تسنیم گفت: «فیروزجا تصمیم خود را گرفته و به ما گفته است قصد دارد تغییر تابعیت بدهد.»

او همچنین به خبرگزاری ایسنا گفت: «فیروزجا در حال حاضر در فرانسه به سر می‌برد... و ممکن است قصد داشته باشد زیر پرچم فرانسه یا آمریکا بازی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پهلوان زاده - بدون اشاره به اسرائیل، افزود علیرضای شانزده ساله، به‌رغم تصمیم ایران برای عدم حضور در بازی‌های قریب‌الوقوع قهرمانی جهان در روسیه، قصد داشت در این رقابت‌ها شرکت کند.

​در ماه آوریل، رسانه‌های ایران خبر دادند که علیرضا در مسابقات شطرنج آلمان، از بازی با یک شطرنج‌باز اسرائیلی خودداری کرده است.

مقامات سیاسی و ورزشی ایران علنا از ورزشکاران کشور خواسته‌اند به عنوان نشانه مخالفت با دشمن جمهوری اسلامی‌ و در حمایت از آرمان فلسطینیان، از رقابت با همتایان اسرائیلی‌شان خودداری کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بارها ورزشکارانی را که از رقابت با اسرائیل خودداری کرده اند، ستوده است.

ایران از سال ۱۹۷۹ و پیروزی انقلاب اسلامی‌، از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کرده است.

گزارش‌های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از ورزش