حضور جودوکاران ایرانی در «تیم پناهنده‌ها» مسابقات توکیو

رسیدن به رویای المپیک از مسیر سرزمین آفتاب

CHARLY TRIBALLEAU / AFP سعید مولایی(آبی) ایرانی در حال رقابت با لوکا میزورادز گرجستانی برای مدال برنز در جودوی قهرمانی جهان ۲۸ آگوست ۲۰۱۹

امسال جودو به سرزمین خود، ژاپن برگشت. مسابقات جودوی قهرمانی جهان به میزبانی شهر توکیو از چهارم شهریور ماه آغاز شده است. ۸۳۴ جودوکار از ۱۴۶ کشور دنیا در این مسابقات شرکت کرده‌اند و هم‌چنین برای اولین‌بار در این مسابقات تیمی تحت عنوان «تیم پناهنده‌ها» از طرف فدراسیون بین‌المللی جودو روانه مسابقات شده است. پس از آنکه کمیته جهانی المپیک در مسابقات ۲۰۱۶ ریو برزیل تصمیم گرفت تیمی شامل ورزشکاران پناهنده سراسر دنیا، زیر پرچم المپیک در مسابقات شرکت داده شود، فدراسیون جهانی جودو تصمیم به تشکیل تیم پناهنده‌ها گرفت.

ورزشکاران پناهنده‌ از کشورهای افغانستان، ایران، سوریه، گابن و روسیه در این تیم عضویت دارند که وجه مشترک آنها به تعبیری «بی‌سرزمین» بودن آنهاست. این ورزشکاران در شرایطی هستند که هنوز تابعیت کشور ثالث را ندارند و براساس قوانین جهانی فدراسیون جودو ورزشکاران به مدت سه سال بعد از تغییر تابعیت، می‌توانند زیر پرچم کشور دیگری در مسابقات شرکت کنند. به این ترتیب تعداد زیادی از ورزشکاران فرصت حضور در مسابقات مهمی چون المپیک را از دست می‌دادند.

با این تصمیم، فدراسیون جهانی جودو فرصت تحقق رویای مبارزه در المپیک را برای این جودوکاران زنده نگه داشته است تا با فرستادن آنها به مسابقات مهم بین‌المللی در بوته آزمایش قرار گیرند و هم‌چنین شرایط‌ شان برای مسابقه در میدان بزرگ المپیک فراهم شود. فدراسیون جهانی جودو قصد دارد در نهایت تعدادی از این ورزشکاران را با استفاده از سهمیه تیم «پناهنده‌ها» روانه مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو کند. 

محمد رشنونژاد، جودوکار شصت کیلوگرم اهل اندیمشک، که در سال ۲۰۱۷ به کشور هلند پناهنده شد، یکی از اعضای تیم جودوی پناهنده‌ها و پرافتخارترین جودوکار این تیم است. رشنونژاد، که او را پدیده جودوی ایران می‌نامیدند، بیشترین مدال‌های آسیایی در رده‌های مختلف سنی را برای ایران کسب کرده است. قهرمانی جوانان و نوجوانان و مدال نقره مسابقات بزرگ‌سالان آسیا از مهم‌ترین افتخارات اوست که همه آن‌ها را تا پیش از ۲۳ سالگی به دست آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشنونژاد در سال ۲۰۱۷ وقتی به همراه تیم ایران برای شرکت در مسابقات گرندپری «دن‌هاخ» به کشور هلند رفته بود، با این تیم به ایران بازنگشت و از کشور هلند درخواست پناهندگی کرد. درخواستی که دولت هلند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با آن موافقت کرد. روند دریافت تابعیت در کشور هلند در حدود سه تا پنج سال طول می‌کشد و با توجه به قوانین جهانی جودو و حتی در صورت انتخاب در تیم هلند، بازهم رشنونژاد فرصت مبارزه در المپیک ۲۰۲۰ را پیدا نمی‌کرد. به‌همین جهت پس از تشکیل تیم پناهنده‌ها از سوی فدراسیون جهانی این فرصت برای رشنونژاد به دست آمده است تا رویای حضور در المپیک را نه زیر پرچم ایران و یا هلند، بلکه زیر پرچم تیم پناهنده‌ها محقق کند. پرچم ورزشکارانی که بی‌سرزمین در پی رویای المپیک مبارزه و تلاش می‌کنند.

در تیرماه امسال فدراسیون جهانی جودو به صورت رسمی از محمد رشنونژاد برای عضویت در تیم پناهنده‌ها دعوت کرد. بلافاصله بعد از این دعوت، رشنونژاد برای شرکت در مسابقات گرندپری «بوداپست» عازم این مسابقات شد. مسابقاتی که با حضور بیشتر عنوان‌داران این رشته برگزار شد. رشنونژاد در مسابقه اول حریف اهل کشور میزبان را ضربه فنی کرد و در دور دوم برابر« سیمیتف» قزاق شکست خورد. جودوکاری که در نهایت قهرمان مسابقات بوداپست شد. هرچند که این شروع تنها با یک برد برای رشنونژاد همراه بود اما فدراسیون جهانی را واداشت تا یک ماه بعد دوباره این جودوکار را به مسابقات جهانی توکیو اعزام کند.

سطح بالای مسابقات جهانی و برگزاری آن در مهد جودوی دنیا و هم‌چنین آخرین دوره مسابقات جهانی پیش از المپیک، بیشتر از هروقت دیگری این فرصت را برای رشنونژاد فراهم می‌کرد تا برابر بزرگان این رشته عرض اندام کند. براساس قرعه رشنونژاد باید برابر «شریف‌الدین» قهرمان اهل کشور ازبکستان، که سابقه قهرمانی در بیش از پنج گرندپری و گرنداسلم را در کارنامه دارد، روبرو می‌شد. مبارزه‌ای سخت و نفس‌گیر برای محمد رشنونژاد که از شرایط بدنی مناسبی در مقایسه با حریف برخوردار نبود و در نهایت مسابقه را واگذار کرد. قهرمان ازبک تا فینال پیش رفت و دست آخرمدال نقره مسابقات جهانی توکیو را کسب کرد تا مشخص شود که قرعه بسیار سختی نصیب رشنونژاد شده بود.

بااین‌حال به گفته «گریک آگنا»، از مربیان همراه تیم پناهنده‌ها، حضور در مسابقاتی در این سطح به افزایش اعتماد به نفس ورزشکاران پناهنده کمک می‌کند.

بیشتر از ورزش