سازمان ملل درباره محکومیت اسرائیل در حمله به جنین، تجدیدنظر نمی‌کند

گوترش: من تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان از جمله اقدام‌های تروریستی را به‌شدت محکوم می‌کنم

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش، دبیر‌کل این سازمان، خواست تا اظهار‌نظر این سازمان در محکومیت اسرائیل در حمله به اردوگاه آوراگان جنین در کرانه باختری را پس بگیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در واکنش به این درخواست، فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، روز شنبه ۱۷ تیرماه (۸ ژوییه) گفت که دبیر‌کل نظرات خود درباره حمله‌های اسرائیل به جنین را روز پنجشنبه گذشته بیان کرده است و «او همچنان بر نظرش تاکید می‌کند».

گوترش گفت که در این عملیات بیش از ۱۰۰ غیرنظامی مجروح و هزاران نفر آواره شدند و به مدارس و بیمارستان‌ها آسیب رسیده است. او همچنین گفت که این حمله‌ها باعث اختلال در خدمات‌رسانی به مردم از جمله اختلال در شبکه‌های آب و برق جنین شده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از اسرائیل به‌دلیل ممانعت از دسترسی کارکنان پزشکی و کارکنان انجمن‌های بشر‌دوستانه به افراد مجروح و نیازمند، انتقاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله‌های دو روزه اسرائیل جاده‌ها و خیابان‌های باریک ارودگاه جنین را ویران و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. همچنین در جریان این حمله‌ها که اسرائیل می‌گوید به منظور سرکوب شبه‌نظامیان فلسطینی صورت گرفته است، ۱۲ فلسطینی کشته شدند. همچنین یک سرباز اسرائیل نیز در این درگیری‌ها کشته شده است.

گوترش به خبرنگاران گفت: «من تمام اعمال خشونت‌آمیز علیه غیرنظامیان از جمله اقدام‌های تروریستی را به‌شدت محکوم می‌کنم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این محکومیت در مورد اسرائیل نیز صدق می‌کند، گفت: «این محکومیت در مورد استفاده بیش از حد از زور صدق می‌کند و بدیهی است که در این شرایط نیروهای اسرائیلی از زور بیش از حد استفاده کرده‌اند.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، اظهارات دبیرکل سازمان ملل را «شرم‌آور، باورناپذیر و کاملا دور از واقعیت» خواند. او گفت که اقدام نظامی اسرائیل در جنین «تنها بر مبارزه با تروریسم فلسطینی که غیرنظامیان بی‌گناه اسرائیلی را هدف قرار می‌دهند، متمرکز شده بود».

فرهان حق همچنین گفت که «گوترش به‌وضوح همه خشونت‌هایی را که بر غیرنظامیان در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطینی تاثیر گذاشته است، صرف‌نظر از اینکه عامل آن چه کسی است، محکوم می‌کند».

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۶ تیرماه به درخواست امارات متحده عربی، برای بررسی عملیات نظامی اسرائیل در جنین، پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد. در این جلسه خالد خیاری، دستیار دبیر کل سازمان ملل، توضیحاتی برای اعضا ارائه داد.

گیلاد اردان قبل از جلسه شورای امنیت، نامه‌ای به ۱۵ عضو شورا و آنتونی گوترش ارسال کرد و توضیح داد که طی یک سال گذشته، ۵۲ اسرائیلی به دست فلسطینی‌ها کشته شده‌اند و حمله‌های زیادی از جنین و دیگر مناطق علیه اسرائیل انجام شده است.

او همچنین گفت که جامعه جهانی و شورای امنیت باید بدون قید و شرط حمله‌های تروریستی اخیر فلسیطنی‌ها را محکوم و رهبری فلسطین را پاسخگو کنند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون هیچ اقدامی در ارتباط با خشونت‌های رخ‌داده بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها انجام نداده است.

بیشتر از جهان