اورشلیم‌پست: ایران و حزب‌الله عملیات اسرائیل در جنین را سودمند می‌دانند

«جمهوری اسلامی می‌خواهد جنین را به مناطق دیگری مانند غزه، جنوب لبنان و منطقه مرزی جولان اضافه کند که در آن‌ها فعالیت دارد»

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش میان فلسطین و اسرائيل، اورشلیم‌پست روز سه‌شنبه چهارم ژوییه (سیزدهم تیر) در یادداشتی این‌طور تحلیل کرد که ایران و حزب‌الله حمله اسرائیل به جنین را سودمند می‌دانند.

در این یادداشت اشاره شده که ایران در تلاش است جهاد اسلامی فلسطین را در کرانه باختری تقویت و تنش‌های بیشتر با اسرائیل را به اورشلیم نزدیک‌تر کند؛ در عین حال، این نزدیکی و ارتباط دیپلماتیک با کشورهای مختلف می‌تواند به نفع تهران در منطقه باشد.

نویسنده یادداشت اورشلیم‌پست تاکید می‌کند: جمهوری اسلامی سال گذشته به طور فزاینده‌ای به دنبال ارائه سلاح به سازمان‌های تروریستی در کرانه باختری بود و امیدوار است گروه جهاد اسلامی فلسطین بتواند منطقه‌ای تحت کنترل ایجاد و اسرائیل را تهدید کند.

اکنون نیز فعالیت‌ گروه‌های تحت‌حمایت ایران مانند جهاد اسلامی فلسطین و حماس به نفع جمهوری اسلامی است، زیرا برای تحکیم «وحدت» جبهه‌های خود علیه اسرائیل راهی پیش پای تهران می‌گذارد؛ به این معنی که تهران می‌تواند جنین را به مناطق دیگری مانند غزه، جنوب لبنان و منطقه مرزی جولان که در آن‌ها فعالیت دارد اضافه کند و تهدیدها علیه اسرائیل را گسترش دهد.

به اعتقاد تحلیلگر اورشلیم‌پست، تهران ممکن است معتقد باشد که می‌تواند در بلندمدت کاری مشابه آنچه در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ در جنوب لبنان و سپس غزه انجام داد، در جنین انجام دهد.

 در حال حاضر به نظر می‌رسد تهران و حزب‌الله اوضاع را زیر نظر دارند. یکی کردن جبهه‌ها، مفهومی که جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته به آن اشاره کرده، یکی از راه‌هایی است که ایران از آن بهره خواهد برد. این به معنای گرد هم آوردن تهدیدهای حماس، حزب‌الله، جهاد اسلامی فلسطین و حتی گروه‌های دیگر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر این، ایران احتمالا امیدوار است که از تنش‌های موجود به عنوان ابزاری در روابط دیپلماتیک استفاده کند. جمهوری اسلامی که در حال بهبود روابط خود با کشورهای منطقه است، از چنین فرصتی غافل نخواهد بود که بالا گرفتن تنش‌ها در کرانه باختری را ابزاری قرار دهد و به روابط اسرائیل با کشورهای خلیج فارس آسیب برساند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد همان‌طور که ایران خود نیز اذعان دارد، مقام‌های جمهوری اسلامی امیدوارند بتوانند کشورهای مسلمان را علیه اسرائیل متحد کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: علاوه بر این، ایران به دنبال استفاده از تاکتیک‌های جدید است و حالا که پس از سال‌ها، از پیروزی بر توان دفاعی اسرائیل سرخورده شده‌، به دنبال این است که نیروهای نیابتی خود مانند جهاد اسلامی فلسطین را وارد عمل کند و از ابزارهای انفجاری و انتحاری بهره بگیرد.

در ادامه این تحلیل اشاره شده که سکوت مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تحولات جنین در روزهای گذشته ممکن است نشان‌دهنده غافلگیری آن‌ها باشد؛ هرچند نمایندگان ایران در میان جهاد اسلامی و رسانه‌های طرفدار رژیم از جمله تسنیم به‌وضوح می‌خواهند ادعا کنند که غافلگیر نشده‌اند. البته این سکوت را می‌توان این‌طور نیز در نظر گرفت که ایران می‌خواهد حرکت بعدی را به‌آرامی انجام دهد؛ همان کاری که معمولا در منطقه انجام می‌داد؛ ترکیبی از استراتژی اختاپوس‌مانند برای نفوذ در سراسر منطقه و تلاش برای محاصره اسرائیل با تهدیدهای گوناگون.

جمهوری اسلامی همچنین قصد دارد از طریق رسانه‌های خود از جمله المیادین این‌طور وانمود کند که اسرائیل در منطقه محکوم شده است،‌ جنین به مقاومت ادامه خواهد داد و به دردسری برای تل‌آویو تبدیل می‌شود.

 ایران که برای ایجاد بحران در کرانه باختری انگیزه‌های زیادی دارد، وضعیت فعلی را به‌خوبی شناخته است و سعی می‌کند آرام‌آرام جهاد اسلامی فلسطین را برای ایجاد تنش در منطقه تهییج کند. تهران نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد که با استفاده از یک گروه نیابتی نسبتا کوچک درگیری‌های متناوب با اسرائیل را شاهد باشد.

در اصل، ایران مایل است زمان را به سال  ۲۰۰۰ برگرداند؛ یعنی حول و حوش انتفاضه دوم، زمانی که اسرائیل لبنان را ترک کرد و جمهوری اسلامی حزب‌الله را تحت فشار قرار داد. تهران با استفاده از آن فرصت به جنگ سال ۲۰۰۶ دامن زد که به خروج اسرائیل از غزه و سپس درگیری ۲۰۰۹ــ۲۰۰۸ در غزه منجر شد. سپس تلاش کرد با استفاده از فناوری موشکی و سایر پشتیبانی‌ها از حماس حمایت کند. حالا نیز با آنچه طی روزهای گذشته در جنین رخ داد، ایران ممکن است فکر کند که برای کرانه باختری هم دستورالعملی مشابه پیش بگیرد.

بیشتر از جهان