وزیر خارجه بریتانیا: تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گزینه‌ای برای لندن است

جیمز کلورلی بر تعهد بریتانیا به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد

ANDREAS SOLARO / AFP

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه ۱۵ تیر (ششم ژوئیه)‌، در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آن کشور، کماکان یک گزینه‌ برای لندن محسوب می‌شود. 

او همچنین ضمن استقبال از مذاکرات و ازسرگیری ارتباط میان تهران و ریاض، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باید تامین تسلیحاتی برای حوثی‌های یمن را متوقف کند. 

وزیر خارجه بریتانیا گفت که اگر رفتار جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه تغییر کند، امکان رفع تحریم‌ها وجود دارد. 

کلورلی در حالی از امکان لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی سخن گفت که چند ساعت پیش در روز پنجشنبه، لندن اعلام کرد نام  ۱۳ فرد و نهاد امنیتی جمهوری اسلامی را به دلیل دست داشتن در نقض حقوق بشر، ازجمله سرکوب آزادی بیان و آزادی تجمعات، به فهرست تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی افزوده است. 

این هشت فرد و پنج نهاد شامل سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان، مدیران زندان مرکزی زاهدان، زندان مرکزی سنندج، و زندان زنان قرچک، دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، و مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته است. 

جیمز کلورلی همچنین در گفت‌وگوی جدیدش با العربیه، بر تعهد بریتانیا به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد و گفت: «اگر چین بتواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را ثابت کند و ایران را به توقف رفتارهای خصمانه‌ علیه همسایگان خود ترغیب کند، این یک گام مثبت خواهد بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، روز پنجشنبه ششم ژوئیه، جیمز کلورلی در سخنانی که در پارلمان بریتانیا ایراد کرد، گفت که لندن تلاش می‌کند جلوی تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه بریتانیا را بگیرد. او گفت: «از آغاز تظاهرات سراسری مردم ایران از سپتامبر سال گذشته، جمهوری اسلامی تلاش‌هایش برای ساکت کردن مخالفان را به‌شدت افزایش داده و این تلاش به داخل مرزهای ایران محدود نشده است.»

کلورلی گفت: «رژیم ایران در ۱۸ ماه گذشته تلاش کرده است تا دست‌کم ۱۵ شهروند بریتانیا یا اتباع خارجی را در خاک بریتانیا برباید یا بکشد.» وزیر خارجه بریتانیا همچنین با اشاره به تهدیدها و حملات جمهوری اسلامی علیه رسانه‌ها و امنیت بریتانیا و شرکای آن ازجمله طرح توطئه‌های جمهوری اسلامی در آتن، ترکیه و دانمارک، تاکید کرد که کشورش این قبیل رفتارهای خرابکارانه جمهوری اسلامی را تحمل نمی‌کند.» 

او همچنین گفت که رفتارهای خصمانه جمهوری اسلامی در ایران و جهان نشان‌دهنده «نامحبوب بودن جمهوری اسلامی در داخل و انزوای آن در جهان است.»  

کلورلی همچنین در بیاناتش گفت که رژیم حاکم بر ایران تلاش‌هایش برای کشتن و ربودن افرادی که «دشمن» فرض می‌کند در خارج از ایران از جمله در بریتانیا را افزایش داده است و افزود: «رژیم [ایران] علنا خواستار کشتن و گرفتن افراد، و در برخی موارد بازداشت و آزار و اذیت خانواده‌هایشان در ایران شده است. او گفت که دستگاه‌های اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی روابط نزدیکی با باندهای جنایی سازمان‌یافته در بریتانیا و سراسر اروپا ایجاد کرده‌اند تا قابلیت شبکه‌های خود را افزایش دهند.»

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد که کشورش این تهدیدها را تحمل نمی‌کند. 

ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های جدید بریتانیا علیه افراد و سازمانه‌های ایرانی در روز پنجشنبه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد کاردار سفارت بریتانیا در تهران به این وزارتخانه احضار شده است.

بریتانیا پیش‌تر در دی‌ماه ۱۴۰۱‌، از تحریم کلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده بود، ولی هنوز برخلاف ایالات متحده آمریکا، سپاه را به‌عنوان سازمان تروریستی اعلام نکرده است. لندن همچنین در اردیبهشت‌ماه (آوریل ۲۰۲۳)‌، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله چهار تن از فرماندهان سپاه به دلیل «سرکوب وحشیانه مردم ایران» و صدور «کشتار» به سراسر جهان اعمال کرد. 

از شروع خیزش سراسری انقلابی مردم ایران و اعتراضات گسترده ایرانیان که از تابستان گذشته و درپی کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد تهران آغاز شد، بریتانیا ده‌ها مقام و نهاد جمهوری اسلامی، ازجمله سپاه، دادستان کل جمهوری اسلامی و نیروی انتظامی را به‌دلیل نقض حقوق بشر و همچنین پشتیبانی نظامی از روسیه در جنگ اوکراین، تحریم کرده است. 

بیشتر از جهان