۳.۲ میلیون نفر در افغانستان سوءتغذیه دارند

برنامه جهانی غذا در زمستان سال جاری به ۱.۲ میلیارد دلار برای افغانستان نیاز دارد

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی نوشت که ۳.۲ میلیون نفر از جمله کودکان زیر پنج سال در افغانستان سوءتغذیه دارند و پیش‌بینی می‌شود بین ماه مه تا اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۵.۳ میلیون نفر در این کشور با ناامنی شدید غذایی مواجه شوند.

بر اساس این گزارش برنامه جهانی غذا، ۲۸.۸ میلیون نفر که بیشتر از نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، همچنان به کمک‌های بشردوستانه وابسته‌اند.

کارل اسکائو، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا که اواسط ژوئن از افغانستان دیدن کرد، می‌گوید این سازمان در سال ۲۰۲۳ به ۱۵.۴ میلیون نفر در سراسر افغانستان کمک ارائه کرده است. با این حال، تداوم و تشدید خشکسالی، وضع تحریم‌ها بر طالبان، فرار سرمایه و کاهش شدید علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در افغانستان فقر و بیکاری در این کشور را افزایش داده است.

بر اساس براورد مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، این سازمان برای ارائه کمک به افغانستان در زمستان سال جاری، به ۱.۲ میلیارد دلار نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه فعالیت خود را در افغانستان متوقف و شرکت‌های تجاری داخلی و بین‌المللی به صورت کوتاه‌مدت افغانستان را ترک کردند. در دو سال گذشته، بخشی از سازمان‌ها و شرکت‌ها فعالیت خود را در افغانستان از سر گرفتند اما وضع تحریم بر سیستم بانکی افغانستان و کمبود نقدینگی در این کشور باعث شد تا فعالیت‌های اقتصادی با چالش‌های زیادی مواجه شوند.

بانک مرکزی افغانستان را اینک هدایت‌الله بدری و احمدضیا آغا، دو عضو ارشد طالبان که نامشان در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا و سازمان ملل متحد درج است، اداره می‌کنند. این مسئله باعث شده است این بانک مورداعتماد بانک‌های جهانی نباشد و معاملات بانکی با آن متوقف شود.

با این حال، برنامه جهانی غذا که از مهم‌ترین نهادهای سازمان ملل برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان است، از کاهش شدید بودجه خود و حتی اتمام آن تا چند ماه دیگر خبر داده است. شاو وی لی، مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان، جمعه گذشته به رویترز گفت که این نهاد کمک‌های ماهیانه و نقدی خود به نیازمندان در افغانستان را به هشت میلیون نفر کاهش داده است. او افزود که تا دو ماه آینده، به پنج میلیون نفر کمک ارائه خواهد شد اما پس از آن، هیچ منبع دیگری برای تداوم این کمک‌ها وجود ندارد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، اوایل سال جاری در سفر به افغانستان هشدار داد که ممکن است فرمان‌های زن‌ستیزانه طالبان که زنان افغان را از آموزش و کار به‌ویژه کار در نهادهای سازمان ملل منع می‌کند، باعث دلسردی کمک‌کنندگان از ارائه مبالغ نقدی برای تداوم کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شود. معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار لغو دستورهای رهبری طالبان علیه زنان شد، اما تاکنون در تصمیم‌های طالبان برای ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان تغییری مشاهده نشده است.