بریتانیا رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل شد؛ درخواست برای افزایش اعضای دارای حق وتو

همزمان با ریاست بریتانیا، نشست شورای امنیت با محوریت قطعنامه ۲۲۳۱ درمورد ارسال پهپاد از ایران به مسکو در جنگ اوکراین برگزار می‌شود

شورای امنیت ۱۵ عضو دارد که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین اعضای دائم‌اند و  حق وتو دارند. ۱۰ عضو دیگر اعضای غیردائم‌ محسوب می‌شوند  _ AFP

با شروع ماه میلادی جدید (ژوئیه)‌، بریتانیا ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده گرفت. پیش از آن، امارات متحده عربی که جزو ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است در ماه ژوئن رئیس این شورا بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم دارد. ریاست شورای امنیت دوره‌ای و طول مدت آن یک ماه است و رئیس هیئت نمایندگی هر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل شناخته می‌شود.

هم‌زمان با ریاست بریتانیا در شورای امنیت، نشست دوره‌ای این شورا با محوریت قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد ایران و بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تشکیل خواهد شد.

این نشست به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اختصاص دارد که ایالات متحده آمریکا به همراه نمایندگان اوکراین، فرانسه، بریتانیا و آلبانی، آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده‌اند.

جمهوری اسلامی با وجود شواهد ارائه‌شده،‌ منکر حمایت نظامی از مسکو در جنگ اوکراین است و معتقد است: «این کار یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است.» مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند کشورهای مطرح‌کننده این موضوع، به دنبال تاثیرگذاری بر گزارش دوره‌ای شش ماهه دبیرکل سازمان ملل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت‌اند.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم مسکو در سازمان ملل متحد، نیز گشودن پرونده تحقیقات درباره ارسال تسلیحات از ایران به روسیه را ناموجه دانسته است. او روز جمعه دوم تیرماه در کنفرانسی مطبوعاتی از نیویورک گفت که کشورهای غربی در مورد حمایت پهپادی ایران از روسیه، دلایل قانع‌کننده ارائه نکرده‌اند.

 با شروع دوره‌ای ریاست بریتانیا بر شورای امنیت، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک سخنرانی خواستار افزایش اعضای دائم این نهاد جهانی شد و تاکید کرد که کشورهای دارای حق وتو باید گسترش یابند.

به گزارش گاردین، کلورلی با حضور در کنفرانسی در لندن تاکید کرد که جنوب جهانی سزاوار برخورداری از صدای قدرتمندتری در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه بریتانیا ضمن درخواست بازنگری در استفاده از حق وتو که در انحصار پنج عضو دائم شورا قرار دارد، افزود: «سایر کشورهای جهان ازجمله فقیرترین آن‌ها احساس می‌کنند که صدایشان حتی در مورد موضوعاتی که مستقیما به آن‌ها مربوط است شنیده نمی‌شود.»

او در سخنرانی کم‌سابقه خود به‌عنوان یک وزیر خارجه محافظه‌کار در بریتانیا گفت که با دقت به سخنان رهبران جنوب جهانی گوش داده و دریافته است که آن‌ها احساس می‌کنند کشورهای ثروتمند «تنها به قدرت فکر می‌کنند و از مسئولیت‌هایشان غافل‌اند.» کلورلی تاکید کرد که بدون اصلاحات استراتژیک جسورانه، این خطر وجود دارد که کشورهای جنوب از سیستم تجارت جهانی دور شوند.

وزیر امور خارجه بریتانیا در ادامه خواستار حضور دائمی آفریقا در گروه ۲۰ و افزوده شدن هند، برزیل، آلمان و ژاپن به فهرست اعضای دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت شد.

این مقام ارشد بریتانیایی به دارا بودن حق وتوی روسیه اشاره کرد و این‌که چگونه از این حق در طول جنگ اوکراین و همچنین سوریه استفاده نامطلوب کرده است.

پیشنهاد کلورلی برای افزایش اعضای دارای حق وتو در حالی است که درخواست‌های مشابه تاکنون نتیجه‌بخش نبوده و پس از آخرین تغییرات در سال ۱۹۶۵‌، تقریبا تغییر اساسی در آن حاصل نشده است. پیش‌تر نیز در سال ۲۰۰۰،‌ رابین کوک،‌ وزیر امور خارجه وقت بریتانیا، انتقاد کرده بود که شورای امنیت دیگر نمی‌تواند فقط شامل فاتحان جنگ جهانی دوم باشد و پیشنهاد کرد که پنج کشور دیگر - آلمان، ژاپن، یک کشور از آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین - عضو این نهاد جهانی شوند؛ پیشنهادی که مدتی مورد پیگیری قرار گرفت، اما به نتیجه نرسید.

چین یکی از کشورهایی است که بیش از همه با تغییرات در شورای امنیت مخالف است، زیرا از این واهمه دارد که ژاپن و هند، رقبای اصلی پکن در آسیا، به اعضای دائمی تبدیل شوند و درنتیجه به موقعیت ممتاز چین پایان دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۲۱‌، کشورهای امارات متحده عربی، آلبانی، گابن، غنا و برزیل را به‌عنوان اعضای موقت شورای امنیت انتخاب کرد. دوره عضویت این کشورها دوساله بود و از اول ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شد.

کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور نیز اعضای جدید غیردائم شورای امنیت سازمان ملل بودند که دوره دوساله عضویت آن‌ها از روز اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شد و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک شدند. کسب دست‌کم دوسوم آرا برای عضویت موقت در شورا لازم است.

بیشتر از جهان