جلسه شورای امنیت درباره اوکراین: غرب روسیه را به دروغ‌گویی متهم کرد

نماینده آمریکا در سازمان ملل: این بخشی از شگرد تبلیغاتی همیشگی روسیه است و دنیا فریب آن را نخواهد خورد

جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع اوکراین- Michael M. Santiago/Getty Images/AFP

جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع اوکراین و ادعاهای روسیه درباره «فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین» در مقر سازمان ملل تشکیل شد. این جلسه به درخواست روسیه برگزار شد.

در آغاز جلسه، نماینده سازمان ملل در امور خلع‌ سلاح، در گزارشی گفت که درباره استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین هیچ شواهدی در دست نیست.

نماینده روسیه ادعا کرد شواهدی به دست آمده است که آزمایشگاه‌هایی در اوکراین زیر نظر یک سازمان دولتی آمریکایی، روی سلاح‌های میکروبی از جمله وبا، طاعون و سیاه‌زخم، فعالیت داشته است. او گفت که هزینه تحقیقات در آزمایشگاه‌های اوکراین درباره استفاده از میکروب‌ها و ویروس‌های کشنده قابل انتقال از جانوران به انسان را ایالات متحده پرداخته است.

نماینده روسیه به اروپای غربی هشدار داد: «نشت و شیوع پاتوژن‌هایی که با حمایت ایالات متحده در آزمایشگاه‌های اوکراین تولید شده‌اند، کل جمعیت اروپا را تهدید می‌کند.»

هنگامی که نوبت به لیندا تامس-گریفیت، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، رسید، او گفت که هدف روسیه از درخواست تشکیل جلسه روز جمعه شورای امنیت، «نشر اکاذیب» بود؛ «و این دقیقا کاری بود که انجام داد.»

خانم تامس گریفیت افزود: «اوکراین برنامه سلاح بیولوژیکی ندارد؛ آزمایشگاهی که تحت‌حمایت ایالات متحده باشد، ندارد... اوکراین آزمایشگاه‌هایی طبی برای تحقیقات درباره ویروس کرونا دارد که به توسعه سلاح‌های بیولوژیکی هیچ ربطی ندارند.»

او سپس تاکید کرد این روسیه است که در تکمیل سلاح‌های شیمیایی و استفاده از آن‌ها علیه مخالفان خود سابقه‌ای طولانی دارد: «‌نگرانی ما این است که اقدام روسیه در تشکیل این جلسه، دستاویزی برای آمادگی پنهان برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ایالات متحده گفت: «ما یک ماه پیش هشدار دادیم که ادعاهای روسیه درباره مانور نظامی در مرز اوکراین دروغ و دستاویزی برای تهاجم روسیه به اوکراین است. در عمل همین اتفاق افتاد. اکنون نیز ممکن است هدف روسیه از دروغ‌پراکنی درباره تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین این باشد که خودش از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کند.»

تامس-گریفیت افزود: «نشست امروز دروغ‌های روسیه را برای دنیا آشکار کرد. این بخشی از شگرد تبلیغاتی همیشگی روسیه است و دنیا فریب آن را نخواهد خورد.»

نمایندگان فرانسه، بریتانیا، ایرلند و نروژ نیز ضمن محکوم کردن ادعاهای روسیه، آن را رد کردند و دروغ محض خواندند.

نماینده فرانسه تاکید کرد که روسیه در سال‌های اخیر در اروپا، سلاح شیمیایی به کار برده و از رژیم بشار اسد در استفاده از چنین سلاح‌هایی علیه شهروندان سوری حمایت کرده است. بریتانیا هم ادعاهای روسیه را «مهمل» خواند.

نماینده چین بدون اظهارنظر درباره ادعاهای روسیه، گفت که جامعه بین‌الملل باید فضای لازم برای ادامه مذاکرات میان روسیه و اوکراین و کاهش تنش‌ها را فراهم کند. او در عین حال به طور ضمنی بخشی از ادعاهای روسیه را تایید کرد و گفت: « آمریکا در سراسر جهان ۳۳۶ آزمایشگاه تحقیقات بیولوژیکی دارد.»

پس از سخنرانی اعضای شورای امنیت، نماینده روسیه بار دیگر برای پاسخگویی وقت خواست و گفت: «حمله لفظی نمایندگان [کشورهای غربی] به روسیه نشان می‌دهد که حق با ما است.» او ادعاهای غرب علیه روسیه را «کارزار عملیات روانی» خواند. نماینده روسیه همچنین تاکید کرد که کشورش در تهاجم به اوکراین، غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، «ساختگی» است.

نماینده ایالات متحده در واکنشی کوتاه گفت: «من به دروغ‌های روسیه جواب نخواهم داد. اینجا فقط یک متجاوز وجود دارد و آن روسیه است. »

بیشتر از جهان