تحولات اوکراین؛ از درخواست کی‌یف برای الحاق به ناتو تا پیشروی ارتش این کشور در جبهه شرق

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان بلاروس، می‌گوید ایوگنی پریگوژین و الکساندر لوکاشنکو هر زمانی می توانند به یکدیگر خیانت کنند

وزیر خارجه اوکراین دو هفته پیش از جلسه رهبران ۳۱ کشور عضو ناتو در ویلنیوس، در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل ناتو تاکید کرد: «اوکراین با تمامی اعضای ناتو تماس دارد و می‌خواهد تا این سازمان به‌صورت شفاف از ورود اوکراین به ناتو حمایت کند».

هفته گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد: «قرار نیست روند الحاق اوکراین به ناتو تسریع شود و اگر قرار بر الحاق اوکراین باشد، کی‌یف باید روند طبیعی پیوستن به ناتو را طی کند».

فرستاده ویژه پاپ در روسیه

هم‌زمان با ادامه جنگ اوکراین، ماتئو زاپی، فرستاده ویژه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، پنجشنبه با رهبر کلیسای ارتدکس روسیه دیدار کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان از کلیسای ارتدکس خواست تمام تلاش خود را برای توقف جنگ اوکراین به‌کار گیرد.

زاپی همچنین در مسکو با ماریا الووا بلووا، کمیسر کاخ کرملین در امور کودکان، دیدار کرد. گفته می‌شود نماینده پاپ در این دیدار در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «گروگانگیری کودکان اوکراینی در روسیه»، با الووا بلووا گفت‌وگو کرده است. کمیسر ویژه کودکان کاخ کرملین مدت‌هاست به همین اتهام‌ها تحت پیگرد و تعقیب نهادهای بین‌المللی قرار دارد.

اتحادیه اروپا برای الحاق اوکراین

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا،‌ پنجشنبه اعلام کرد که روند الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی است، با این حال از کی‌یف خواست همچون تمامی کشورهای نامزد الحاق به اتحادیه، الزامات و شرایط اتحادیه اروپا ازجمله مبارزه با فساد دولتی را بپذیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شارل میشل، در صورتی که اوکراین به درخواست‌های اتحادیه اروپا پاسخ دهد، کمیسیون اروپا از دسامبر آینده روند الحاق اوکراین را فعال خواهد کرد.

به‌جز اوکراین، ۹ کشور دیگر اروپایی ازجمله صربستان، کوزوو، مولداوی، آلبانی و ترکیه نیز سال‌هاست درخواست الحاق به اتحادیه اروپا را مطرح کرده‌اند. با این حال و به گفته شارل میشل، «روند الحاق کشورها نهایتا به رای شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا وابسته است.»

به گفته رئیس شورای اتحادیه اروپا، رهبران ۲۷ کشور عضو در نشست آینده سران اروپایی در بروکسل دوباره موضوع الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا را بررسی می‌کنند.

پیشروی نیروهای اوکراینی در جبهه شرق

الکساندرا سیرسک، سخنگوی نیروی زمینی ارتش اوکراین، پنجشنبه اعلام کرد با وجود حملات متعدد ارتش روسیه، ضدحمله اوکراینی‌ها نتیجه‌بخش بوده است و آن‌ها موفق شده‌اند در نزدیکی باخموت، به پیشروی‌های گسترده‌ای برسند.

به گفته این سخنگوی ارتش، نیروهای اوکراینی همچنین موفق شده‌اند در مناطق «ملیتوپل و بردیانسک» نیز پیشروی کنند و نیروهای ارتش روسیه را شکست دهند.

ارتش اوکراین مدعی است موفق شده در روزهای گذشته ده‌ها کیلومتر از خاک این کشور را از کنترل نیروهای روسیه خارج کند. رهبر مخالفان بلاروس می‌گوید پریگوژین و لوکاشنکو متحد یکدیگر نیستند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، از رهبران مخالف دولت بلاروس که در تبعید به سر می‌برد، پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ایوگنی پریگوژین متحد الکساندر لوکاشنکو نیست و هر دو می‌توانند به یکدیگر خیانت کنند.

سوتلانا تیخانوفسکایا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه، تاکید کرد: «هر زمان امکان دارد یکی از این دو نفر در مقابل دیگری بایستد.»

ایوگنی پریگوژین، فرمانده شبه‌نظامیان واگنر، پس از شورش نیروهایش در شنبه گذشته، به بلاروس تبعید شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، نقش میانجی و مهمی در انتقال پریگوژین به مینسک ایفا کرد. لوکاشنکو از پوتین خواست که بگذارد «پریگوژین زنده بماند تا نیروهای ارتش بتوانند از تجربه نیروهای واگنر در جبهه اوکراین استفاده کنند.»

به گفته سوتلانا تیخانوفسکایا، دلیل اصلی میزبانی لوکاشنکو از پریگوژین، استفاده از تجربیات او نیست، بلکه ممانعت از هرگونه جنگ داخلی در روسیه است، «چرا که تضعیف مسکو به معنای پایان حیات لوکاشنکویی است که از سال ۱۹۹۴ با پشتیبانی پوتین قدرت را در بلاروس حفظ کرده است.»

بیشتر از جهان