روسیه با پهپاد‌های ارزان قیمت «لنست» تجهیزات نظامی پیشرفته غربی را هدف می‌گیرد

استفاده از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، برای هدف قرار دادن پهپادهای ارزان‌قیمت ایرانی یا روسی توجیه اقتصادی ندارد

تلاش سربازهای اوکراینی برای سرنگون کردن یک پهپاد -  Aris Messinis / AFP

هم‌زمان با تداوم و تشدید حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های شهری اوکراین، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت روسیه قصد دارد با طراحی و ساخت پهپادهای تهاجمی ارزان‌قیمت، دامنه این نوع حملات هوایی را به‌گونه‌ای افزایش دهد که به‌لحاظ اقتصادی و خسارت‌هایی که وارد می‌‌کند توجیه‌پذیرتر باشد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن (هفتم تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از منابع اوکراینی نوشت در حالی که تهاجم نظامی روسیه وارد هفدهمین ماه شده است، کرملین به‌دنبال استفاده بیشتر از پهپادهای است که چندین برابر ارزش خودشان می‌توانند خسارت وارد کنند و دفاع در برابر آن‌ها آسان نیست.

ارتش اوکراین به برخی از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته مجهز شده است، اما نکته اصلی این است که استفاده از این سامانه‌ها برای هدف قرار دادن پهپادهای ارزان‌قیمت ساخت ایران یا خود روسیه، توجیه اقتصادی ندارد.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، در حال حاضر پهپادهای لنست (Lancet) ساخت روسیه که به‌مانند پهپادهای ایرانی «شاهد»، در زمره «پهپادهای انتحاری» طبقه‌بندی می‌شوند، به یک چالش نظامی-اقتصادی جدی تبدیل شده‌اند.

رویترز در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود به محتوای ویدئوهایی اشاره می‌کند که ماه گذشته در رسانه‌های اجتماعی طرفدار روسیه منتشر شده است.

بر اساس این ويدئوها، پهپادهای ارزان‌قیمت روسی لنست، خودروهای نظامی گران‌قیمت کشورهای عضو ناتو را هدف قرار می‌دهند. از جمله این تجهیزات نظامی، تانک‌های لئوپارد-۲ آلمان و ادوات توپخانه‌ای، «هویتزر سزار»، ساخت فرانسه است.

ساموئل بندت، کارشناس نظامی و عضو ارشد یک موسسه امنیتی در آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: برای ساخت و شلیک یک پهپاد انتحاری لنست، تقریبا سه میلیون روبل (معادل ۳۵ هزار دلار آمریکا) هزینه می‌شود. در حالی که تانک‌های لئوپارد-۲ آلمانی، چندین میلیون دلار قیمت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته این کارشناس نظامی، موشک‌های اس-۳۰۰ روسیه نیز دست‌کم چندصد هزار دلار قیمت دارند. بنابراین پهپادهای ارزان‌قیمت روسیه، گزینه بسیار مناسبی برای خسارت زدن به تجهیزات گران‌‌قیمت نظامی به‌حساب می‌آیند.

اوکراین در اردیبهشت‌ماه گذشته اعلام کرد، با سامانه دفاع هوایی «پاتریوت»، ساخت ایالات متحده، یک موشک پیشرفته و مافوق‌صوت «کینژال» ارتش روسیه را رهگیری و ساقط کرده است.

بااین‌حال، به‌گفته کارشناسان نظامی، بهای بالای موشک‌های پاتریوت موجب می‌شود که فرماندهان نظامی اوکراین در استفاده از این موشک‌های گران‌قیمت محتاط شوند.

هر موشک پاتریوت تقریبا چهار میلیون دلار قیمت دارد؛ بنابراین شلیک و استفاده از موشک‌های پاتریوت برای سرنگون‌کردن موشک‌ها یا پهپاد‌های تهاجمی ارزان‌قیمت روسیه، ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست.

در حالی که رویکردها اقتصادی جنگ تا اندازه زیادی می‌تواند سرنوشت نهایی جنگ را تعیین کند، روز چهارشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، رهبران سیاسی و نظامی روسیه را جمعی «راهزن» توصیف کرد و بار دیگر موضع رسمی دولت  اوکراین را تکرار کرد و گفت تا خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین، کی‌يف حاضر به پذیرش هیچ قرارداد یا توافق صلحی با مسکو نیست.

بیشتر از جهان