اوکراین: جمهوری اسلامی ارسال پهپاد به روسیه را متوقف کند

حملات گسترده روسیه باعث قطع برق چهار میلیون خانوار اوکراینی شده است

رئیس‌جمهوری اوکراین، پیش‌تر گفته بود که دولت او هیچ شکی ندارد که پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۶ مسئول حملات اخیر به شهرهای اوکراین بوده‌اند-Genya SAVILOV / AFP

در دویست و چهل و هشتمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسکو اعلام کرد که بسیج نیروی ذخیره برای ارتش این کشور پایان یافته است.

به گزارش گاردین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که بسیج نسبی نیروهای ذخیره اعلام شده در ماه سپتامبر تکمیل شده و «هیچ اقدام دیگری برنامه‌ریزی نشده است». شویگو در نشستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اظهار کرد: «۸۲ هزار سرباز در منطقه درگیری بسیج شده‌اند و ۲۱۸ هزار نفر دیگر در پادگان‌ها در حال آموزش‌اند.»

به گفته برخی از کارشناسان، چنین گفته‌هایی منعکس‌کننده چیزی است که غرب آن را تلاش مذبوحانه روسیه برای توقف ضدحمله کی‌یف با نیروهای ضعیف آموزش‌دیده می‌خواند.

در همین حال، دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که روز جمعه ۲۸ اکتبر (ششم آبان‌ماه) با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشته و از تهران خواسته است که ارسال سلاح به روسیه را متوقف کند.
 اوکراین و متحدان غربی، ایران را به ارسال پهپادهای «کامیکازه» به روسیه متهم می‌کنند که اثرات مخربی علیه زیرساخت‌های اوکراینی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، پیش‌تر گفته بود که دولت او هیچ شکی ندارد که پهپادهای ایرانی شاهد ۱۳۶ مسئول حملات اخیر به شهرهای اوکراین بوده‌اند. او گفت که کشورهای متحد اوکراین نیز به‌طور جداگانه اطلاعاتی ارائه کرده‌اند که از موضع دولتش حمایت می‌کند.

روز جمعه نیز رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه دولت بایدن در امور ایران، در سخنانی گفت: «پیام ما به حکومت ایران ساده است: کشتار مردم خود را متوقف کنید و از انتقال پهپادهای نظامی به روسیه، برای کشتن اوکراینی‌ها خودداری کنید.»

جمهوری اسلامی اتهام ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را رد می‌کند. شامگاه جمعه نیز واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست شورای امنیت ادعا کرد که «استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن اوکراین» اتهامی بی‌اساس و با هدف اعمال فشار بر شورای امنیت است.

بمباران‌ها در اوکراین در چند روز اخیر افزایش یافته است. دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران چندین شهر در مجاورت نیروگاه زاپوریژيا، دست‌کم چهار نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند. در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «حدود چهار میلیون نفر در سراسر اوکراین از قطع برق ناشی از بمباران روسیه آسیب دیده‌اند.»

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ تازه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور مانع تلاش برای پیشروی اوکراین در شرق شدند و یک کارخانه نظامی اوکراینی را در نزدیکی شهر پاولوگراد منهدم کردند.

در واکنش به تحولات اخیر، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده ۲۷۵ میلیون دلار کمک نظامی اضافی شامل تسلیحات، مهمات و تجهیزات به اوکراین ارائه خواهد کرد. آنتونی بلینکن همچنین اعلام کرد: «درصدد ارائه قابلیت‌های دفاع هوایی به اوکراین برای تحویل در ماه آینده‌ایم».

سرهی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین، نیز اعلام کرد که دارایی‌های متعلق به افراد روسی و بلاروسی که از سوی اوکراین ضبط شده است، می‌تواند برای تلاش‌های عظیم بازسازی پس از جنگ استفاده شود. گفته می‌شود که کی‌یف، دارایی‌های روسیه و بلاروس در اوکراین را به ارزش حدود ۱.۲۱ میلیارد دلار مسدود کرده است.

همچنین در زمینه ادعای روسیه مبنی بر تولید احتمالی «بمب کثیف» از سوی اوکراین، قرار است بازرسان هسته‌ای سازمان ملل به دو نقطه در آن کشور فرستاده شوند. انتظار می‌رود این بازرسان به‌زودی درباره چنین ادعایی به نتیجه‌ برسند.

بمب‌های کثیف یکی از انواع سلاح‌های تخریب گسترده است که ممکن است برخی طرف‌های درگیر در جنگ به آن متوسل شوند. این بمب از مواد منفجره معمولی و رادیواکتیو تشکیل شده است و قدرت تخریب آن به بزرگی بمب بستگی دارد، در منطقه جغرافیایی محدودی عمل می‌کند و اثر رادیواکتیو آن نیز محدود است.

بیشتر از جهان