غنی: پیروزی تیم «دولت ساز» پیروزی مردم افغانستان است

«عبدالله عبدالله می‌گوید «حکومت تقلبی برای ما قابل قبول نیست

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان و نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری 1398 خورشیدی این کشور، پس اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ششم مهر، در میان هوادارانش سخنرانی ‌کرد. 

او گفت که پیروزی تیم «دولت‌ساز» پیروزی مردم افغانستان است که خود آن را به دست آورده‌اند و به زودی آن را جشن خواهند گرفت.

شامگاه روز یکشنبه، اول دی‌ماه، پس از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری کنونی و نامزد پیشتاز انتخابات، توانست در میان دیگر رقبای انتخاباتی‌اش، بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. 

او در ارگ ریاست جمهوری و میان صدها تن از هوادارانش سخنرانی کرد و گفت: «پیروزی تیم دولت‌ساز، پیروزی و جنبش شهروندان افغانستان است. اکنون با پیروزی این تیم، جمهوریت پیروز و تامین گردید؛ چیزی که خواست و آرزوی ما و طرفداران تیم ما بوده است. به زودی این خوشی را در تمام افغانستان جشن خواهیم گرفت.»

آقای غنی، از نامزدان دیگر خواست اصول بازی انتخابات را طبق قانون مراعات کرده و در این مورد قانونی و اصولی رفتار کنند. او تاکید کرد: «در روزهای آینده کمیسیون شکایت انتخاباتی، درباره نتیجه نهایی تصمیم خواهند گرفت. تیم ما باز هم قانون‌مند رفتار خواهد کرد و دسته‌های دیگر انتخاباتی نیز باید چنین رفتاری داشته باشند.»

این نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، رسیدن به قدرت را از راه «تفنگ» در این کشور، خواب و خیال خواند و هشدار داد: «هیچ کس به فکر این نباشد که می‌تواند از راه تفنگ، به افغانستان به قدرت برسد و با سرنوشت شهروندان این کشور بازی کنند. بدانند این امید آن‌ها خیال است و باید آن را از سر بیرون کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غنی، در سخنرانی‌اش گفت: «بعضی‌ها خواهان حکومت موقت بودند و به انتخابات باور نداشتند؛ اما دیدید که مردان و زنان این کشور در این روند شرکت کرده و جمهوریت را تامین و پیروز ساختند.» 

او از شرکت شهروندان افغانستان - به ویژه بانوان این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری 1398 و پیروزی تیم «دولت‌ساز» تشکر کرد و تاکید داشت که به زودی جشن بزرگ را برگزار خواهد کرد.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل، و تادامیشی یاماماتو، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان، از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، استقبال و حمایت کردند و از نامزدان و هوادارانشان خواستند تا بررسی‌های کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی در مورد شکایات، منتظر بمانند تا نتیجه نهایی دقیق و برخاسته از آرای واقعی شهروندان این کشور اعلام شود.

سمیع نادری، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است، اما در خیابان‌های کابل دست‌فروشی می‌کند. او درباره اعلام نتیجه انتخابات به خبرگزاری ایندیپندنت فارسی گفت: «ما رای دادیم تا سرنوشت و کشورمان معلوم شود و به سوی ترقی و پیروزی برویم و جوانان تحصیل‌کرده مثل من بیکار نباشند و توی خیابان دست‌فروشی نکنند. حالا که نتیجه ابتدایی اعلام شد، نتیجه نهایی هم زودتر اعلام شود و رئیس جمهوری آینده صادقانه و دلسوزانه برای این کشور و سرزمین کار کند تا ما از این وضعیت بد رهایی پیدا کنیم و روی پای خود بایستیم و برای آینده خودمان تصمیم بگیریم.»

آقای نادری افزود: «نامزدهایی که رای نیاورده‌اند، نباید به خاطر منافع شخصی‌شان کشور را به طرف بحران سوق دهند و جنگ‌های داخلی را تازه کنند. آن‌ها هم باید با حکومت متحد شوند و در آبادی و سرسبزی کشور نقش مثبتی ایفا کنند.»

تیم دولت‌ساز، در حالی درباره جشن پیروزی در روزهای نه چندان دور حرف می‌زند، که عبدالله عبدالله، رئیس دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» نتیجه اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را «جعلی» خوانده و تاکید دارد که اگر کمیسیون به درستی رای‌های واقعی و جعلی را از هم جدا کند، تیم ثبات و همگرایی، پیروز میدان خواهد بود.

آقای عبدالله گفت حکومت تقلبی برای ما قابل قبول نیست و هشدار داد از رای پاک مردم به هر طریق ممکن دفاع خواهد کرد.

روز یکشنبه، اول دی‌ماه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتایج ابتدایی انتخابات این کشور را چنین اعلام کرد: محمد اشرف غنی احمدزی، با به دست آوردن 923868 رای - که 50.64 درصد آرا می‌شود، در جایگاه نخست و آقای عبدالله عبدالله، با به دست آوردن 720990 رای - که 39.52 درصد آرا می‌شود، در جایگاه دوم قرار گرفت. 

نتیجه‌ نهایی این روند پس از بررسی توسط کمیسیون شکایت انتخاباتی، یک ماه بعد اعلام خواهد شد.

بیشتر از