اشرف غنی پیروز ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

عبدالله عبدالله خواستار رسیدگی به شکایات شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، ۱۳۹۸ خورشیدی را اعلام کرد که براساس آن «محمد اشرف غنی احمدزی»، با به ‌دست آوردن اندکی بیش از نیمی از آرای رای‌دهندگان در ششم مهر، پیشتاز آن روند شناخته شد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، کمتر از چهار درصد آرا را کسب کرده است. محمد اشرف غنی هفتاد ساله در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز به مقام ریاست جمهوری انتخاب شده بود. در پی بروز اختلاف بین عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی درباره نتایج انتخابات سال ۲۰۱۴ آنها با میانجی گری آمریکا قدرت را بین خود تقسیم کردند و آقای عبدالله به عنوان رئیس اجرایی دولت انتخاب شد. این سومین شکست عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری است. او در انتخابات سال ۲۰۰۹ نیز از حامد کرزی شکست خورد.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی نتایج اولیه را اعلام کرده است که تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله از تقلب در انتخابات سخن گفته و نتیجه انتخابات را نپذیرفته است.

دفتر سازمان ملل در کابل از انتشار نتایج اولیه انتخابات استقبال کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مهر ماه گذشته برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یک‌شنبه یکم دی ۱۳۹۸ خورشیدی، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، طی یک کنفراس خبری در کابل، نتیجه بررسی‌های آن کمیسیون را چنین اعلام کرد :«بعد از بررسی و شمارش آرای ریخته شده در روز انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، محمد اشرف غنی احمدزی، یک تن از نامزدان این روند، توانست نسبت به سایر نامزدان ۵۰.۶۴ درصد آرا ریخته شده را به ‌دست بیاورد و در صدر جدول قرار گیرد.»

نورستانی همچنین با اعلام میزان آرایی که به نامزدان دیگر اختصاص یافته بود، تاکید کرد که «کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، با صداقت، امانت‌داری و عدالت، این روند را به پیش برده است و در مقابل عملکرد خویش نیز پاسخگوی خواهد بود»، و از نامزدانی که درصد کمی در این روند به دست آورده‌اند، خواست که اگر در مورد اعلام نتیجه ابتدایی کمیسیون مستقل انتخابات، شکایتی داشته باشند، «در مدت سه روز شکایت خود را به کمیسیون شکایات انتخاباتی بسپارند تا در مورد آن رسیدگی شود.»

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در ادامه گفت:«انتخابات ریاست جمهوری این دور، نسبت به سایر انتخابات‌های گذشته در کشور متفاوت و شفاف‌تر بوده است و ما نیز به همین دلیل با کمی تاخیر، اما با اطمینان کامل، صداقت و بی‌طرفی، نتیجه ابتدایی را اعلام کردیم و امید است که نتیجه نهایی را نیز به زودی اعلام کنیم.»

وی سقف نهایی شرکت ‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر ۱۳۹۸ خورشیدی این کشور را در حدود «یک میلیون هشت صد و بیست چهار هزار چهار صد و یک» تن اعلام کرد، و گفت: «از میان این تعداد رای دهندگان ۳۱ درصد آنان زنان این کشور بوده‌اند که از تک تک آنان از بابت اشتراک‌شان در این روند سپاسگزاری می‌کنم.»

خانم نورستانی سپس در پایان سخنان خود از همکاری و حوصله‌مندی شهروندان افغانستان سپاسگزاری کرد و تاکید ورزید که برای نهادینه کردن دموکراسی در این کشور، به ویژه در روند انتخابات‌ها، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از دو ماه تاخیر و جنجال‌‌های شماری از تیم‌های انتخاباتی، روز یک‌شنبه اول دی‌ماه اعلام شد. اکنون نامزدهایی که به آن نتیجه اعتراض داشته باشند، طبق قانون تا سه روز حق دارند تا شکایت کتبی خود را به کمیسیون شکایات انتخاباتی تسلیم کنند تا در مورد رسیدگی شود. چنانچه شکایات احتمالی موجه شناخته نشود، محمد اشرف غنی احمدزی، برای بار دوم در جایگاه ریاست جمهوری افغانستان قرار خواهد گرفت.

بیشتر از