ارگ: بازشماری آرا تمام شد، نتیجه ابتدایی باید اعلام شود

رسیدگی به شکایات از راه کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی است

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان:«نتیجه انتخابات هر چه هست اعلام شود.»Noorullah SHIRZADA

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید بازشماری آرای 34 استان  کشور به پایان رسیده است و اکنون کمیسیون مستقل انتخابات، باید نتیجه ابتدایی این روند را هر چه زوتر اعلام کند و اجازه ندهد با سرنوشت کشور و مردم ما بیشتر از این بازی شود.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، که روز جمعه 29 آذر، در محفل فراغت شماری از دانش‌آموزان در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «اکنون شمارش آرای 34 استان  کشور تمام شده است و باید کمیسیون مستقل انتخابات، نتیجه را هر چه هست، زوتر اعلام کرده و کشور را از این بحران انتخاباتی و گروگان‌گیری‌های سیاسی، نجات دهد. نباید بگذارد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری و شهروندان این کشور، بیش از این در دست گروه‌های سیاسی و دسته‌های انتخاباتی باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دانش افزود: «کمیسیون مستقل انتخابات و آرای شهروندان افغانستان، بیش از دو ماه است که از سوی شماری از دسته‌های انتخاباتی و گروه‌های سیاسی، به گروگان گرفته شده است. گروه‌هایی از همان آغاز به روند برگزاری انتخابات باور نداشته‌اند و تلاش می‌کردند انتخابات ریاست جمهوری را به چالش بکشند. حالا که انتخابات برگزار شد و شمارش آرا نیز به پایان رسید، رهبری کمیسیون مستقل انتخابات، باید نتیجه را زودتر اعلام کند.»

او تاکید کرد: «پس از اعلام نتیجه انتخابات ششم مهر، و پیروزی یک نامزد، باید تمامی‌ طرف‌های دخیل در این روند، به نظر و تاییدات کمیسیون مستقل انتخابات، احترام بگذارند. اگر کسی در موردی شکایت داشته باشد، از راه قانونی - که کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی است، به آن رسیدگی می‌شود.»

او در صحبت‌های خود گفت: «همه می‌دانند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهر، با مشکلات و نگرانی‌های امنیتی زیادی برگزار شد. ناظرین داخلی و خارجی و نهاد‌های بین‌المللی این انتخابات ریاست جمهوری را در مقایسه با انتخابات‌های گذشته، یکی از بهترین و شفاف‌ترین، انتخابات خواندند.»

تادامیشی یاماماتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، که چند روز پیش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، تاکید داشت که: «طرف‌های دخیل در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اجازه دهند نهادهای انتخاباتی کار خود را به درستی و قانونی به پیش برده و به شکایات انتخاباتی از راه قانونی رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام کنند.»

آقای یاماماتو گفت: «نتایجی که پس از بررسی شکایت انتخاباتی، از سوی کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اعلام می‌شود، باید مورد پذیرش نامزدان و هواداران‌شان قرار گیرد.»
 نادر‌ هاشمی، دانشجوی حقوق و یکی از رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری در ششم مهر، به ایندیپندنت فارسی گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات، نهاد شخصی کسی نیست که هر وقت خواست به او امر کند که کدام آرا را شمارش کنید و کدام را نکنید. اکنون شمارش آرا در تمام کشور تمام شده است و باید نتیجه هر چه هست، اعلام شود. باید مردم را از این سردرگمی‌ نجات دهند تا روند زندگی مردم، دوباره به حالت عادی برگردد.»

آقای‌ هاشمی‌ افزود: «ما با تحمل صدها مشکل و هشدارهایی که از سوی گروه طالبان، علیه این روند (انتخابات) داده شده بود، پای صندوق‌های رای‌ رفتیم و رای دادیم. حالا چند نفر می‌خواهند به خاطر منافع شخصی خودشان این روند را به گروگان بگیرند. این کار برای هیچ شهروند افغانی قابل قبول نیست و همه بدون شک خواهان اعلام نتیجه هستند. نتیجه باید امروز و یا فردا اعلام شود.»

عزیز ابراهیمی، یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در گفتگو با خبرگزاری ایندیپندنت فارسی درباره اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات گفت: «بازشماری آرای تمام استان‌های افغانستان، پایان یافته است و بعد از تایید رهبری کمیسیون انتخابات، نتایج ابتدایی این روند به زودی - که شاید فردا و یا پس فردا باشد، اعلام می‌شود.»

بیشتر از