بازداشت و شکنجه کودکان در سیستان و بلوچستان

دو‌ کودک ۱۳ و ۱۴ ساله در شهر راسک و یک نوجوان ۱۸ ساله در شهر زاهدان بازداشت شدند

نیروهای نظامی در شهر راسک دو‌ کودک ۱۳ و ۱۴ ساله بلوچ را برای ساعاتی بازداشت و شکنجه کردند. به گزارش خبرگزاری حال‌وش، روز جمعه دوم تیر، نیروهای امنیتی دو کودک ۱۳ و ۱۴ ساله بلوچ در شهرستان راسک را به مدت ۱۰ ساعت بازداشت و شکنجه کردند. پس از آن، این دو کودک با ضمانت بزرگان و ریش سفیدان منطقه آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، دو پسر‌عمو به نام‌های امیر عالی‌زهی، ۱۳ ساله فرزند حسین و عدنان عالی‌زهی، ۱۴ ساله فرزند عبدالله ساکن شهرستان راسک، پس از برگزاری نماز جمعه با ضرب‌و‌شتم نیروهای امنیتی مواجه شدند و پس از انتقال به بازداشتگاه موقت، امیر عالی‌زهی دوباره مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته است.

حال‌وش به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که امیر ۱۳‌ساله به شدت مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته و این شکنجه‌ها به‌نحوی انجام شده که این کودک پس از آزادی حالت روحی مساعدی ندارد و به‌شدت از نظر روحی آسیب دیده است.

پس از فراخوان مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه سابق شهرستان راسک، برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی پس از نماز جمعه، بسیاری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان از‌جمله ایرانشهر، راسک، پیشین، جکیگور، چابهار و سوران، روز جمعه دوم تیرماه، شاهد برگزاری اعتراضات و سر‌دادن شعار علیه حکومت بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، در‌پی برگزاری این تجمع‌ها افراد زیادی در این شهرها بازداشت شدند. بر همین اساس، در شهر راسک حدود ۵۰ نفر که از روستا برای شرکت در نماز جمعه و راهپیمایی رفته بودند، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمپین فعالین بلوچ نیز از یورش نیروهای نظامی برای بازداشت یکی از طلبه‌های حوزه مفتاح‌العلوم راسک خبر داد. بر‌ اساس این گزارش، روز جمعه یک طلبه حوزه علمیه مفتاح‌العلوم راسک به نام فرزاد دهقانی بازداشت شده است. فرزاد دهقانی به همراه مولوی نذیر بخشی‌زهی و حافظ کامران سالمی‌زهی در داخل حوزه علمیه مفتاح‌العلوم راسک بازداشت شده‌اند.

پیش از این، حال‌وش از بازداشت یک نوجوان بلوچ به دست نیروهای لباس‌شخصی در زاهدان خبر داده بود. بر اساس این گزارش، یک نوجوان بلوچ و طلبه مسجد مکی، روز جمعه، بعد از نماز در مسیر بازگشت به منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این نوجوان به نام عدنان شه‌‌بخش، ۱۸ ساله فرزند مولوی عبدالقیوم، طلبه مسجد مکی و ساکن زاهدان است.

عدنان بعد از نماز جمعه از مصلی به سمت خانه در حرکت بود که نیروهای لباس‌شخصی با سه دستگاه خودروی سمند و پژو ۴۰۵ او را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش حال‌وش، خانواده عدنان به هر ارگانی که مراجعه کرده‌اند دستگاه‌های امنیتی از پاسخ دادن در مورد وضعیت او خودداری کرده‌اند.

در پی اعتراضات روز جمعه در سیستان و بلوچستان، معترضان بلوچ محور مواصلاتی سرباز به راسک را بستند. معترضان بلوچ محور مواصلاتی سرباز به راسک در روستای فیروزآباد را با آتش زدن لاستیک خودرو مسدود کردند.